Here we go! :)

Via Vali Petcu si Liviu Taloi dau de un post al Deei, ca o continuare la cel pe care comentasem deja, cu privire la social networking, Romania si advertising.

Rezumat deea: advertiserii romani nu stiu sa foloseasca retelele de social networking, dar nici romanii nu stiu sa porneasca decat pastise de site-uri din afara.
Rezumatul meu: advertiserii romani habar n-au de online, daramite de retele sociale.

Acum sa incerc sa explic si de ce, inainte de a da cu piatra in ei.

Am mai scris atat aici cat si pe dailybusiness despre reactiile fata de online primite de la marketingii (o sa pun trademark pe cuvant :) ) din industria auto romaneasca, dar tin sa fac un mic istoric, ca sa fiu inteles.

Fac parte din generatia celor care aveau 14-15 ani la Revolutie. Cei care au crescut intr-o lume fara internet, si care au descoperit internetul tarziu, dupa 20 de ani. Personalitatea noastra este deja formata intr-un univers individualist, plin de bariere psihice, in care informatia se gasea in carti, in care jurnalul era tinut sub perna si in care intimitatea avea si are 100 pe o scara de la 0 la 100. In acest univers prietenii nu ti-i faci dand click pe un link de Accept ci cladind relatii cu greu timp de ani de zile, iar parerile lor sunt importante dar ‘tu stii mai bine’. Orice lucru care nu se conformeaza acestui univers necesita timp indelungat pentru asimilare si integrare.

Generatia 18+ este complet diferita in aceste privinte.

Am avut insa sansa de a lucra cu oameni care au deschis drumuri in Romania (si lume) pe domeniul software si am acum sansa de a lucra impreuna cu ei la a deschide drumuri in Romania pe domeniul internet. Oameni cu o deschidere enorma fata de ce e nou.

Dar si lor le este foarte greu sa inteleaga modul in care priveste lumea generatia 18+, generatia nascuta in 1990 sau imediat inainte. Prapastia care se casca intre generatiile noastre este mai mare decat ne-am putea inchipui.

Oricat ne vom zbate (si daca mie la 32 de ani imi e greu, cu atat mai mult unuia la 40), vom fi intotdeauna doar niste adaptati cu efort la ideile si tendintele celor cu 10 ani mai mici ca noi. Inainte prapastia asta se casca intre generatii aflate la 30-40 de ani distanta. Acum distanta s-a micsorat, si deja aud oameni de 20 de ani care nu ii pot pricepe pe cei de 13-14 ani!

Social networkingul pe care il pot accepta si intelege fara probleme este cel linkedin. Unde media de varsta cred ca trece lejer de 30 de ani (chiar o sa cercetez asta si revin un articol pe tema data). Insa Hi5, MySpace, sau chiar Facebook sunt pentru mine si generatia mea niste universuri greu de inteles. Da, bloggingul il privim ca pe un tool de comunicare cu o utilitate precisa, insa veti observa ca majoritatea oamenilor importanti din IT-ul romanesc nu doar ca nu au blog, dar nici nu se gandesc sa-si faca. Isi vor face doar cand va deveni indispensabil si cand altii mai tineri ca ei o vor fi facut-o deja de mult timp. Si asta pentru ca noi NU suntem obisnuiti sa comunicam liber, nu in acelasi mod ca tinerii de 18+ ani.

Si atunci nu avem de ce sa ne miram ca advertiserii romani nu stiu sa se descurce in retelele sociale. Pentru ca ei fac parte din generatia noastra. Ca sa se descurce trebuie sa le inteleaga. Ca sa le inteleaga trebuie sa depuna efort. Ca sa depuna efort trebuie sa dea de greu in alta parte. Ori ei inca nu au dat de greu in alta parte: televiziunea este ieftina, printul arata glossy, radio-ul merge bine iar floaturi pe un ecran intreg (eventual cu sunet) obtin dand maruntisul care le ramane. Cand vor da de greu cu adevarat atunci vor depune efort si in acest domeniu. Deocamdata ei se afla insa in stadiul de negare si vor mai ramane acolo inca ceva timp.

Asta ce inseamna. Ca nu vine nimic bun din Romania? Ba vine, si inca o sa vina ceva mare si bun din Romania. Dar nu doar pentru Romania. Si nu doar site-uri copiate dupa ideile altora, ci idei originale. Doar ca este nevoie de cateva lucruri ca aceste lucruri sa se intample. Si eu cred ca acest mix exista deja.

Mixul e asta: romani de 40 de ani cu relatii de business enorme si ceva bani, romani de 30 de ani cu idei si experienta, romani de 25 de ani cu creativitate si energie, romani de 20 de ani care le pun in practica. Pentru .com, nu doar pentru .ro.

Iar cand Romania va repurta primul succes si pe Internet, banii orientati spre acest domeniu vor creste, si atunci industria de advertising va fi obligata sa se adapteze. Time to target: max 18 luni. E chiar asa mult? Eu nu cred :)

Tagged with:  
Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card