Uneori ma intreb de ce exista natia asta pe fata pamantului. De ce altii isi pot incapea foarte bine in piele, de ce isi pot promova valorile, ba chiar minusurile, de ce isi pot iubi modul de a fi cu toate bunele si relele sale si de ce pot fi atat de relaxati fata de ei insisi, si de ce noi trebuie sa traim intr-o continua ura, spaima, nevroza si netrebnicie.

Acum vreo luna s-a votat de catre UZEAR Masina Anului in Romania. Au fost vreo 30 de ziaristi care au votat. Mare parte dintre ei ziaristi care testeaza masini destule in fiecare an, altii insa care doar scriu la gazeta despre ele. A iesit, prin cumulul repetat de puncte, Dacia Sandero. Putini i-au dat punctajul maxim. Dar la numaratoare a luat cele mai multe puncte.

Pentru ca UZEAR este mai putin vizibila, rezultatul a primit doar o galeata de scuipati din partea publicului. E adevarat, am incercat sa explicam ca imensa majoritate dintre noi am testat masina, ca eu unul am testat-o vreme de 5800 de kilometri prin toata Europa, ca stim sa facem diferenta intre ea si restul concurentelor, si ca e vorba de masina care in viziunea fiecarui jurnalist in parte merita titlul in Romania, pentru ca e mai reprezentativa. In fine, a venit, a trecut, noi sa fim sanatosi.

Dupa cum stiati insa, exista si o alta asociatie de ziaristi auto. Caci traim in Romania, unde si in IT, si in farmaceutica, si in mai toate domeniile trebuie sa existe asociatii si asociatii. Ii stimez pe cei de la APAR, cu foarte multi dintre ei ma cunosc personal. Au votat si ei Masina Anului in Romania, si a iesit, ce surpriza, tot Sandero (ca si anii precedenti, iese aceeasi masina la ambele comisii).

Dar daca noi astia de la UZEAR am primit o galeata, o galetusa de flegme, stati sa vedeti ce au primit cei de la APAR. Lectura integrala pe Automarket, unde Mircea si colegii sai trebuie sa faca fata unei cascade de scuipati de dimensiunile Niagarei cu privire la decizia juriului APAR de a vota un produs romanesc ca fiind Masina Anului 2009 in Romania.

Nici eu nu am votat Sandero ca fiind cea mai importanta masina a anului 2009 in Romania, caci am dat 6 puncte Hondei Accord, 5 Mazdei 6, 4 noului Mitsubishi Lancer, si 3 Daciei Sandero (ca si lui Opel Agila). I-as fi dat puncte si lui Citroen C5, dar nu a ajuns in finala UZEAR. La fel nici noul Opel Insignia, caci UZEAR nu l-a inclus in notare pentru ca nu fusese testat pana atunci.

M-am uitat pe notele date in cadrul juriului APAR de Mircea, precum si de Tudor Serban, Laurentiu Mandu si de alti 2 colegi din presa auto pe care ii stiu ca testeaza masini, multe masini, foarte multe masini. La fel, si pe voturile a celor 4-5 colegi din UZEAR pe care ii cunosc personal si pentru a caror probitate pot vorbi oricand.
Rezultatele nu coincid, dar imi arata ceva foarte important: fiecare dintre noi a acordat puncte acestei masini, desi niciunul dintre noi nu a vazut-o castigatoare. La final, ar fi iesit tot acolo, sus, pe locul 1.

Dar asta conteaza mai putin. Conteaza pentru romani – cel putin pentru cei care-si duc veacul pe net – ca era o buna ocazie pentru a-si demonstra ura lor desavarsita fata de orice vine din Romania. Masina asta, fara a fi cu nimic mai prejos decat oricare dintre concurentele din clasa ei, a fost numita in fel si chip. De la tigaie, pana la pocnitoare. Injuraturi ca la usa cortului, si mai ales o ura, ura, ura fara cap si fara sfarsit.

Da, inteleg ca manevrele stupide ale Guvernului de a proteja cumva zecile de mii de locuri de munca ce depind de industria auto au inversunat lumea. Inteleg si ca imensa majoritate a celor care scuipa nici macar n-au avut rabdarea de a vedea modul in care s-a votat in cele doua jurii. Inteleg si scarba lor fata de dinozaurii presei auto din Romania, pana la un punct.

Dar ce nu inteleg este bucuria asta nefasta pe care o au de a tavali masina lor nationala in noroi, placerea asta nebuna de a demonstra cu orice pret ca e buna de nimic, si ca oricine considera ca merita sa fie luata in seama este in mod sigur pe statul de plata al celor de la Dacia.

Anul trecut s-a ales Kia cee’d Masina Anului, de catre ambele asociatii. Valul de scuipati a fost semnificativ mai mic. Cu un an inainte a fost Opel Corsa. Tot la fel, abia daca se putea strange de un biberon. Dar ce mi-a fost dat sa citesc anul acesta…

Uite, promit ca anul viitor ma voi stradui sa strangem un juriu doar dintre jurnalistii care testeaza cel putin 30 de masini pe an. Si despre care stiu ca nu primesc nici mita, ca raman impasibili la atentii si ca stiu despre ce scriu si despre ce vorbesc. Dar pot pune pariu inca de pe acuma ca lansatorii de flegme isi vor face cu brio si atunci datoria.

Pentru ca acest cancer, acest mucegai sinistru vine din launtru, din cavernele noastre nesfarsite. Si sa ne mai miram de ce se uita altii la noi ca la niste ciudati (freaks)? De atata ura cu privire la noi insine, am uitat nu doar ce inseamna sa iubim, dar chiar si ce inseamna sa avem macar un dram de respect fata de ceilalti.

Pacat.

Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card