Transbaiul ar urma sa rivalizeze cu Transfagarasanul si cu Transalpina, desi nu va putea sa le depaseasca in spectaculozitate. Iata ce ne anunta Adevarul. (sursa foto)

Sursa: Adevarul.ro

Sunt un mare fan al drumurilor asfaltate de mare inaltime, fiind in permanenta fermecat si de cele din Romania (atat de Transfagarasan, cat si de Transalpina), dar si de cele din Elvetia. Am insa doua mici probleme cu initiativa Transbaiului, precum si cu noua moda care pare ca ia nastere in Romania.

1. Pentru ca o autostrada pe directia Comarnic-Brasov nu este de actualitate pentru urmatorii 15 ani (nu sunt bani, dar chiar daca ar fi ar dura cel putin 10 ani constructia efectiva, si chiar daca s-ar construi ar fi prea scumpa intretinerea pentru cat trafic real este zilnic pe aceasta directie samd), era insa extrem de utila existenta unei a treia cai asfaltate intre aceste doua localitati. Cea mai buna alternativa era Campina – Valea Doftanei – Sacele, pe traseul actualului DJ102I – traseu care are marele avantaj ca traverseaza deja o zona construita si nu necesita interventii in padure si defrisari decat pe o zona limitata de maxim 11 km.

Acest drum ar asigura traficul necesar pentru dezvoltarea statiunilor de pe Valea Doftanei dar ar reduce la 50% si traficul pe directia Brasov. Ar putea fi facut direct la 2 benzi pe sens fara a mai traversa localitatile, ci pe langa ele, ca o foarte buna alternativa la autostrada. Nu vor exista insa fonduri si pentru el si pentru Transbai.

2. Investitia necesara pentru Transbai este cel putin la fel de scumpa si nu face decat sa lege intre ele niste statiuni care n-au de fapt de ce sa fie legate. Nu zic nu, ar fi bine sa existe un drum de legatura mai rapid intre ele – cu precadere daca se doreste dezvoltarea unitara a zonei – insa se pune iarasi caruta inaintea boilor. Primul era necesar, Transbaiul este un moft.

In plus, insertia acestei sosele in golul alpin va aduce cu ea un nou val de melteni la mare altitudine, asa cum se intampla deja pe platoul Bucegilor, acolo unde drumul asfaltat – in fond o dovada de civilizatie – a adus cu el tone de lacuste pe doua picioare care pana acum ramaneau si poluau in cele doua vai (Prahovei si Ialomitei)*. Idem si pentru Transalpina, caci despre Transfagarasan n-am ce zice, avand in vedere versantii abrupti care din fericire impiedica totusi meltenimea sa distruga prea multe.

Imi place sa vad astfel de drumuri, repet. Insa ma tem de fiecare data cand vad ca se mai deschide unul intr-o Romanie in care oamenii se comporta ca niste virusi care distrug totul in jur. Sper ca nou-adoptata Lege a Picnicului sa fie si aplicata, caz in care poate ne-om mai civiliza si noi.

*pentru cine nu intelege diferenta unui drum asfaltat in vale versus unul in gol alpin: solul la mare inaltime se distruge foarte usor si se reface foarte greu. Plantele de la mare inaltime sunt rare si pretioase, dar sunt si distruse usor de turisti. Drumurile duse pana sus aduc cu ele de multe ori turisti care distrug aceste soluri iesind cu masinile pe ele, facand foc la mare altitudine fara a fi pregatiti sa-l stinga cum se cuvine, aruncand gunoaie in zonele din care isi trag apa izvoarele samd.

Investitiile imobiliare apoi sufoca zona, distrug ecosistemele fragile si transforma paradisuri in statiuni-buncar de tipul Ranca. N-as vrea sa vad asa ceva si in muntii Baiului.

Sper ca acest drum se va face, insa si ca societatea romaneasca va evolua suficient de mult in urmatorii cinci ani incat zona sa nu fie distrusa. Vorba ceea, speranta moare ultima.

Tagged with:  
Share →

10 Responses to Transbaiul. Necesar?

  1. [...] Transbaiului, sosea in Muntii Baiului (mamsaturat.wordpress.com) 2. Transbaiul, necesar? (zvoner.ro) Take Our Poll Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this [...]

  2. joyflint says:

    O autostrada este de interes national. Un drum de agrement,sigur nu ne-ar lipsi, se cheltuie niste bani…

  3. sorin says:

    Nu zici rau, dar partea cu drumul ce leaga valea doftanei de săcele e greşită. Drumul ala il poti parcurge doar la pas sau cu atv-ul.

  4. zvoner says:

    @sorin, daca tot se vrea legarea zonei prin sosele, eu zic ca se poate utiliza acel drum, transformat la nivel de DN, cu doua benzi pe sens. Normal ca nu in starea de azi! :D

    Desi acum e doar un forestier, el ar necesita investitii mai mici decat Transbaiul sau decat autostrada care ar urma sa traverseze cele mai scumpe zone din Valea Prahovei (ca sa nu mai spun de cat de abrupti sunt versantii propusi pentru autostrada!).

    Ai o diferenta de nivel mai mica decat in cazul autostrazii sau a Transbaiului si poti intr-adevar sa duci traficul de tranzit spre Brasov pe aici, degrevand atat DN1 cat si drumul Cheia-Brasov. Ai si pe unde sa il faci sa ocoleasca Valea Doftanei, ceea ce pentru localitatile de pe Valea Prahovei nu se aplica.

    Cu alte cuvinte, ar fi un efort financiar mai mic decat Transbaiul sau autostrada, ar fi si un efort mai mic din partea ecosistemelor (cel putin la prima vedere) si ar fi cu mult mai util decat Transbaiul.

    Just my2c :)

  5. johnny says:

    Din punct de vedere al consumului, singura solutie, din pacate, ramane autostrada. Variantele cu Transbai sau Comarnic – Valea Doftanei au diferente de nivel considerabile. Ca timp, nu stiu daca pe aceste variante se poate scurta mai mult de o jumatate de ora.

  6. Maria says:

    Avem o tara atat de frumoasa! E asa de pacat ca nu se vrea sa se puna cu adevarat in valoare. Si autostrada si Transbaiul ar fi putut fi deja gata. E pacat…

  7. Teo says:

    Din punctul meu de vedere, in afara de agrement si de facilitatea dezvoltarii ulterioare a zonei Baiului, Transbaiul nu aduce avantaje majore. As prefera in schimb cativa kilometri de autostrada, in zone unde e cu adavarat necesara constructia acestora. Spre deosebire de un drum de agrement, o autostrada permite reducerea cheltuielilor si a timpului de transport al marfurilor, cu implicatii directe in dezvoltarea economica a tarii.

  8. luca says:

    Drumul ala il poti parcurge doar la pas sau cu atv-ul. Nu este adevarat. se poate parcurge portiunea valea doftanei-sacele, recomand din directia aceasta cu o masina de teren e chiar usor.(suzuki samurai, in speta). Nu este practicabil pt. autoturisme. Eu am fost anul trecut, poate, cine stie, s-o fi surpat drumul?

  9. Costin says:

    Transbaiul nu este un drum absolut necesar.Inteleg ca va fi construit cu fonduri europene.Bani aruncati pe apa Sambetei.Asta in conditiile in care,in judetul Prahova sunt alte drumuri mult mai utile decat Transbaiul si care se gasesc intr-o stare jalnica.Un exemlu e DJ 101T Bertea-Valea Doftanei,prin Lutu Rosu.Desi scriptic cele doua localitati prahovene sunt legate printr-un drum judetean modernizat,in realitate e un drum de pamant ce devine o mocirla veritabila, dupa fiecare ploaie.Satul Lutu Rosu amlasat pe traseul acestui drum este izolat complet de civilizatie.Pentru a ajunge la scoala copiii ce locuiesc aici,sunt nevoiti sa parcurga pe jos distante foarte mari pentru varsta lor.Imaginati-va cat se chinuie un copil de clasa a-|-a obligat sa mearga pe jos in fiecare zi,circa 6 km printr-un noroi care,in anumite locuri depaseste inaltimea incaltamintei lui. Nici microbuzul scolar,nici ambulanta nu pot ajunge aici din cauza starii deplorabile a acestui drum,pentru care autoritatile inca nu au gasit fonduri.

  10. vali says:

    Cred ca cel mai indicat ar fi cel dintre Vale Doftanei –Sacele ,Ar descongestiona enorm DN1 si costurile de intretinere al lu DN1 ,sar putea transfera spre noua sosea .
    Nu ai mai vedea camioane si masini mai mari de 7,5t pe DN1
    TRANSBAIUL nu este necesar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card