Aviz celor care considera blogurile un fenomen trecut, de oameni care se citesc intre ei acolo, ca sa citez din clasici. Producatorii auto incep sa-si creeze departamente care cerceteaza internetul pentru a culege opiniile consumatorilor cu privire la brandul si produsele lor, si care interactioneaza uneori cu acestia pentru a remedia problemele de comunicare inca din fasa.

Toyota are de exemplu un angajat cu functia de Corporate Manager of Consumer-Generated Media, fiind primul fabricant de automobile care creaza o functie de management pentru studierea feedback-ului online. Bruce Ertmann este cel insarcinat de Toyota pentru a tine evidenta opiniilor exprimate online, atat pe forumuri, pe site-urile auto specializate care au comentarii de la cititori cat si pe bloguri. Ba inca si pe grupurile fanilor Toyota de pe MySpace.

De ce aceasta pozitie? Pentru ca tot mai multi cumparatori isi formeaza o opinie cu privire la produsele auto citind despre ele pe internet si discutand cu altii despre acestea prin intermediul forumurilor si a blogurilor. Cat de multi? 90% dintre consumatori se bazeaza in primul rand pe opiniile celorlalti atunci cand iau decizii de cumparare. Iar daca “ceilalti” sunt bloggeri renumiti, forumisti cu personalitate sau redactori cu influenta in online, atunci impactul unui comentariu negativ poate fi devastator asupra unui brand.

Dar Ertmann nu doar citeste, el si scrie pe un blog al companiei Toyota, http://blogs.toyota.com, lansat in iunie anul acesta. Jobul lui ii impune sa stea cam o treime din ziua de lucru citind blogurile altora. Apoi integreaza informatiile pe care le dobandeste de pe internet in politica de marketing a companiei, pentru a raspunde problemelor ridicate de bloggerii cu influenta si de celelalte grupuri media care isi implica cititorii in discutii.

Lansarea Toyotei Tundra, de exemplu, a fost intampinata cu reactii negative pe anumite bloguri, iar reactia Toyota a fost aceea de a compila toate neajunsurile semnalate, apoi de a crea un fact sheet care sa raspunda punctual la acestea, si de a pune acel fact sheet pe un blog dedicat, intr-o forma digerabila.

Daca inca nu s-a inteles, Ertmann subliniaza ca pe el nu il intereseaza site-urile auto jurnalistice (i.e. editiile online ale revistelor auto), ci site-urile in care clientii se exprima liber, cu precadere blogurile specializate pe auto. Si ca nici nu intentioneaza sa pozeze in client, ci ramane transparent fata de public, dorind sa respecte un cod de conduita pe Internet care din pacate a fost incalcat de alte companii.

Morala este simpla: cine crede ca poate face marketing ignorand clientii care se strang online, mai bine se apuca de altceva. Iar cine crede ca poate mima bloggingul inventand site-uri de testimoniale ar face mai bine sa nu-si mai arunce banii pe fereastra cu campanii care au efect exact invers. Dar oare intereseaza pe cineva in Romania ce crede/simte/vrea cu adevarat clientul?

Share →

2 Responses to Toyota are cititor de bloguri – Bruce Ertmann

  1. Alexandrescu says:

    Excelent post! Si groaznic de adevarat.

  2. hehe says:

    curios lucru. eu credeam ca blogul este un fenomen in crestere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card