Ziceam in urma cu un an ca problema internetului romanesc este “incapacitatea sistemica de a recompensa calitatea, de a recunoaste, recompensa si urmari inovatia si de a-ti respecta concurenta.”

Ma intreba zilele trecute dece? daca este acum internetul romanesc mult schimbat, si daca s-a transformat din obor in magazin de lux…

Initial i-am raspuns destul de acid, cum ca abia am sarit de genunchiul broastei putin mai sus (intre picioare :D ). Dar as avea totusi cateva precizari… in ultimul an s-au intamplat cateva chestii destul de importante:

1. Recompensarea calitatii… E adevarat, metehnele din presa veche (TV, Radio, Print) au fost importate cu arme si bagaje pe internet. Acum sunt adevarate razboaie intre marile site-uri de stiri pe tema ‘cine e primul’ (de parca asta ar conta in online, unde omul se da si pe hotnews, si pe realitatea, si pe evz, dar unde un singur om, cum ar fi zoso, poate face inca trafic comparabil cu un singur blog).

Vom vedea insa o sumedenie de achizitii care sa transforme marile site-uri de stiri in adevarate portaluri cu 10-20 de site-uri nisate gravitand in jurul lor, toate fiind contorizate la un loc, dar vandute publicitarilor pe segmente.

Asta in liga mare.

Mai interesant este ce se intampla in liga medie, a publisherilor independenti (80.000-200.000 unici pe luna), acolo unde calitatea va fi recompensata in curand prin faliment pentru o buna parte. Sufocati de costuri prea mari cu redactiile si de venituri prea mici din partea regiilor, incapabili sa se vanda singuri la agentiile dezinteresate, publisherii care au incercat sa razbeasca prin duplicarea de continut preluat din .com si scris cu studenti vor fi primii care vor disparea de pe firmament. Site-urile care vor ramane (pentru ca sunt scrise de oameni prea valorosi, sau pentru ca au potential de grefare de servicii, sau pentru ca sunt usor vandabile de ‘cine stie cunoaste’) vor fi agregate de catre investitorii dispusi catre risc, cu suficiente cunostinte atat la nivelul gestionarii retelelor de site-uri, cat si la nivelul publicitarilor, apoi vor fi crescute in  retele numai bune de facut un exit peste 3-4 ani, cand criza se va fi domolit.

Si asta cred ca este cel mai bun lucru care se poate intampla, pentru ca aceasta liga – trecuta in general cu vederea astazi – este cea care va da cele 10-20 de site-uri cu adevarat importante in urmatorii 5 ani. De ce? Pentru ca pana la urma calitatea va prima. Dar ea are nevoie de un management care sa stie cum sta treaba si care sa aiba acces acolo unde independentii nu au acces. Nu mai vorbesc de capacitatea de a crea retele care sa ofere un mix coerent intre content si servicii.

Ar mai fi si miile de site-uri din liga mica (sub 50.000 unici pe luna). De aici se vor strange de maini abile cel putin 2-3 retele de 20-30 site-uri fiecare, cu trafic similar si prezenta vandabila pe fiecare nisa in parte. Singura problema care se pune este cine anume le va detine. Piata da semne clare de tendinte monopoliste, asadar vor fi detinute de oameni veniti ori din agentii (cu acces la banii din publicitate), ori din servicii (cu acces la clienti multi, mici, dar constanti).

2. Inovatia.

Inovatia deocamdata este rasplatita de investitori din afara. Se castiga finantari externe, se vorbeste despre start-up-uri romanesti cu sanse de succes pe plan european… Pe plan intern au aparut business angels care insa sunt foarte atenti cu site-urile de servicii. Or acestea inca nu inoveaza, ci abia acopera niste nise lasate pana acuma libere. Mai sunt destule nise inca libere, dar apoi?

Pe new media poate cel mai interesant si coerent proiect e cel al retelelor de bloguri nisate. Mi-ar lua prea mult timp sa amintesc si de altele, in plus am promis ca nu povestesc despre cele de care am luat la cunostinta, insa principalii oameni din online-ul romanesc (aia pe care ii vedeti zi de zi pe twitter, sau dirijand blogosfera) nu stau degeaba. Mai fiecare are cel putin 2-3 proiecte cu care vor realiza cu siguranta bani. De ce? Pentru ca au demonstrat ca stiu sa inoveze.

Un Skype romanesc n-o sa vedem prea curand, cu toate ca… ;)

3. Respectul concurentei.

Nu am de comentat aici, ultimul an a fost dezastruos in aceasta privinta. De la oameni care pornesc conturi de twitter pentru a-si promova stirile dar nu au bunul simt sa te urmareasca inapoi (macar asta!), pana la lupte corp la corp cu flegme, sange si zoaie aruncate unii in capul altora, respectul concurentei pur si simplu nu exista in Romania. Poate doar unii stiu sa zambeasca frumos, din diplomatie, si atat. Nu dau linkuri, ca luptele sunt arhicunoscute.

4. Banii

Da, am o noua variabila :) Circuitul banilor in internetul romanesc a ramas cam la fel ca acum 1 an. Cresc insa veniturile din servicii, contentul ramane subfinantat, iar site-urile de comunitati virtuale merg inca din inertie. Cifre gasiti in alta parte, eu voi zice doar “regii, feriti-va de magarus!” Agentiile mari (si nu doar ele) vor avea suficient leverage si bani ca sa isi instaleze propriile adservere, sa angajeze oameni crescuti intre timp de regii si sa dea drumul la vanzari trecand pe langa regii. Dar asta nu se va termina in 2009, ci doar va incepe.

Piece of advice (ca amarat producator de content 100%, deocamdata :D ): nu investiti doar in content. Impartiti banii si resursele pe un mix echilibrat intre servicii si continut. Daca reusiti si crearea unei comunitati in jurul astora, cu atat mai bine. Caci dependenta 100% de publicitate dauneaza grav sanatatii unui business!

Ar mai fi multe de spus, poate le spuneti chiar voi. Eu pot sa spun doar atat despre ce am facut noi la I’deea Productions in 2008, pe site-urile noastre de continut 100%: o medie de 152.000 de unici lunar pe drive-test.ro, o medie de 10.650 de unici lunar pe xplorio.ro si un total de *8.800 euro (unde *este usor de ghicit). Si asta complet independent, fara retele in spate, fara SEO si fara tertipuri.

Pe Drive-test.ro 35% dintre vizitatori vin sa citeasca exact articolele de drive-test. Si vom continua pe aceasta nisa diversificand recenziile noastre despre masini dar si suportul acestora. Peste 60% au venituri medii, circa 80% sunt barbati, 72% vor sa-si cumpere o masina anul asta.

Xplorio.ro, nascut mai mult ca hobby, i-a inspirat o vacanta lui Bobby Voicu, macar atat si tot a fost o realizare! :D

Blogzoner.com, tinut deocamdata in staza din lipsa de fonduri, isi asteapta cumparator capabil sa il transforme in primul motor grafic de cautare printre bloguri (asta s-a intentionat de la inceput, chiar daca a iesit deocamdata altceva, functiile secundare de socializare fiind dezvoltate primele).

Planuri pe 2009: din ce pot anunta… servicii, servicii si iar servicii (da, 3 e cifra magica). Asta ar trebui sa fie de ajuns pentru a dubla *-ul ala din fata micutei sume realizate.

Cam asta e round-up-ul personal facut ca de obicei in martie, astept provincia! :)

Share →

5 Responses to Starea netului romanesc, 1 an mai tarziu

  1. [...] văzută din BMW de publisherul mic Tags: dot ro [...]

  2. zoso says:

    atâta scriitură…zi moşule cu cât vrei sa vinzi! :)

  3. zvoner says:

    @zoso LOOOL.

    Pai sunt doua parti. Una de review si una de promovare. De vandut, zic, da’ numai cui intreaba ;P

  4. John Torjo says:

    “Un Skype romanesc n-o sa vedem prea curand”
    Pai ce zici de http://www.alonia.ro ?

    Best,
    John

  5. zvoner says:

    Nefiind in target, nu am incercat serviciul. Nu ma refeream insa la un serviciu similar Skype, ci la o tehnologie la fel de revolutionara cum a fost Skype la timpul sau.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card