Premiza: Siminel Andrei, Director NCH Romania, da un mini-interviu in Hotnews despre ce mai face NCH pe aceste meleaguri.

In interviu omul afirma foarte sec ca in afara de 10-20 de site-uri de succes (ca model de business), restul se duc spre faliment. Prilej pentru lumea netului romanesc sa sara de fund in sus si sa reactioneze vehement.

Se indreapta net-ul romanesc spre faliment?

Mai intai, greu de spus cine anume din internetul romanesc se indreapta spre faliment. Poate ca unele dintre site-urile deschise de NCH vor fi inchise. Poate ca unele dintre site-urile deschise de Imedia vor fi inchise. Imi vin in minte doar bumerang.ro, bizcity.ro, stiri24.ro – unele dintre ele erau lideri acum 2 ani, iar acum se zbat intr-o zona a uitarii… Nu ca n-ar scoate bani, au grija cei care le vand sa le promoveze la clienti :D

Fara indoiala ca si altii se confrunta cu probleme. In special cei care au investit pe content. Nu stiu Seceleanu cum sta, dar eu stiu ca statea bine, si ii admir determinarea cu care lanseaza noi produse, unul mai frumos ca altul. Si dintre cele 24 de site-uri MPI, fara indoiala ca nu toate vor aduce bani.

Dar… nu voi mai comenta despre ce fac altii. Voi spune doar ca imi aduc aminte de discutia mea cu Val de acum un an de zile. Ah, chiar si cu Mihai Seceleanu. Val a privit cu foarte mare scepticism proiectul drive-test.ro, considerand ca este sortit esecului, la fel ca toate proiectele incepute de ‘noii veniti’. Mihai considera si el pe atunci ca sunt prea optimist cu site-ul.

Dupa un an de zile este in top 10 auto, cu 150.000 de vizitatori pe luna, fara sa beneficieze de ajutorul niciunei retele, fara sa aibe bannere cu femei goale a la Promotor, fara promovare, ci doar cu SEO mediocru si content care face oamenii sa se intoarca pe site pentru pareri. Si creste, si tinta lui e mai sus de atat.

Daca pe partea de trafic sta foarte bine, pe partea de income sta prost. Dar incepe sa miste, si in 2-3 luni va intra pe profit. Repet, e vorba de un site cu o multime de imperfectiuni, undeva la limita intre Web 1.0 si Web 2.0, care a trebuit sa se bata cu site-uri promovate acerb de retele. Si care, culmea, trebuie sa-si ia 50% din venituri din publicitatea angajata printr-o agentie care are chiar ea in portofoliul propriu site-uri de auto. Dar misca, si este departe de ideea de faliment.

In acelasi domeniu, mentionez si informatiiauto.ro, care au ajuns sus tot prin continut si prin determinare. Care acum sper ca incaseaza si bani :D

Aud corul asta care canta prohodul netului romanesc de doi ani incoace, de cand m-am decis sa incep o treaba pe acest domeniu. Mai intai a fost ideea ca piata e inchisa, ca jucatori noi nu mai pot aparea, si ca nu au nicio sansa in fata celor ‘vechi’. Nimic mai fals. A venit Seceleanu si a luat crema in orice domeniu s-a bagat. In fine, aproape :)

Vin din urma proiecte interesante, facute de oameni pasionati si care inteleg atat marketingul, advertisingul cat si modul in care functioneaza online-ul. Si atunci eu zic ca Siminel are dreptate intr-o anumita masura: net-ul romanesc de factura veche va da faliment. Site-urile facute la modul mercenar, orientate doar catre profitul smuls cu floaturi, pop-up-uri, advertoriale nesimtite si alte agresiuni publicitare vor disparea, intr-adevar. Idem si pentru cele facute pe genunchi de programatori.

Dar oamenii entuziasti si priceputi care sunt acum in echipele respective vor migra catre proiectele cu adevarat de calitate. Si daca net-ul romanesc vechi se trece, net-ul romanesc nou abia se naste. Ca sa se nasca, are nevoie ca vechile mentalitati si ‘creatii’ sa moara, nu?

Net-ul a murit, traiasca net-ul, care va sa zica. Faceti loc pentru noile proiecte :)

A, si mai trebuie sa se intample ceva ca lucrurile sa se schimbe. Trebuie sa intre bani din publicitate. Unii sunt de parere ca serviciile sunt cele care trebuie sa aduca bani. Fara indoiala, insa mai avem nevoie si de content… mai greu marketizabil prin servicii.

Mai cred ca atunci cand vorbim de falimente pe internetul romanesc trebuie sa ne uitam in ce domenii vor avea loc. E greu sa faci content, si e costisitor. Dar in momentul in care publicitarii (si clientii lor) vor intelege ca internetul le aduce mult mai mult decat publicitatea clasica, si ca noile forme de publicitate pe internet aduc mult mai mult decat bannerele si concursurile cu premii, atunci problema falimentului nu se va mai pune. E loc pentru (aproape) toata lumea. Cu certitudine pentru mai mult de 20-30 de site-uri.
Ramane doar sa convingem publicitarii de forta reala a internetului. Working on it… :)

ps. Voi participa alaturi de Sorin Tudor, Florin Secanu, Bogdan Nitu si Lucian Despoiu la un workshop in cadrul zilelor Biz: Web-ul in slujba ta, pe 19 noiembrie, World Trade Center, ora 14-15:30.

Cred ca cine va veni acolo va avea ce auzi. Nu atat de la mine cat de la ceilalti ;) Un musai, daca ma-ntrebati… :)

Tagged with:  
Share →

2 Responses to Siminel Andrei, NCH si falimentul netului romanesc

  1. [...] nu vroiam sa comentez insa am vazut doua posturi de dupa interviul din HotNews cu Siminel Andrei, cel al lui Pahomi si cel al lui Zvoner . [...]

  2. Scritube says:

    unul din noile proiecte scoare recent pe piata si care va smulge mult din traficul din .ro este scritube (ceva intre scribd si all tube).
    Cat anume din piata sunt curios si eu.

    Vedem in 6 luni / 1 an

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card