Nu, n-am sa ma refer la faptul ca inca sunt sute de mii de Dacii de dinainte de ’90 care circula pe strazile patriei. Si nici la faptul ca asfaltul de pe autostrazi a inceput sa se cojeasca. Si nici la faptul ca zeci de masini se tamponeaza zi de zi in ultimul timp din cauza ca drumarii nu dau cu substante pentru prevenirea inghetului, dar si pentru ca soferii nu stiu sa respecte cele mai elementare reguli ale bunului simt, daca pe ale circulatiei auto nu le cunosc. Si nici la faptul ca pe o ceata de nu vezi nimic la 30 de metri, microbuzele care circula pe DN-uri intre sate nu au farurile aprinse (consuma, deh, si ele oricum merg incet…, asta e scuza).

Ci o sa ma refer la faptul ca Romania nu are un circuit auto veritabil, nici macar in anul 2008. Si cel putin pana in 2009, nici nu va avea vreunul. Un circuit auto pe care sa te poti duce in miezul zilei, sa dai 100-200 de RON la intrare si sa te dai 3-5 ture cu masina. Unde sa te poti intalni cu prietenii la o bere fara alcool si o felie de pizza, intre curse, si sa discutati despre masini, stupid, barbateste, asa. Unde sa te poti duce din cand in cand sa urmaresti o cursa de masini, una veritabila. Unde sa se poata forma pilotii, si unde sa poti testa o masina in toate cele.

Ma ocup de mai bine de un an cu testatul masinilor, si cu scrisul despre ele. Dar resimt din ce in ce mai acut nevoia unui astfel de circuit. Nu, nu ca sa ma dau cu 200/h in curbe, si nici ca sa fac 8-uri in parcare sau liniute. Ci pentru ca, pe orice vreme, sa pot testa in conditii de siguranta orice masina. Sa o pot face relaxat, nu stresat ca ma poate prinde un radar, nu stresat ca voi intra in primul bou care se taraie cu 80km/h pe autostrada fara lumini pe ceata, nu stresat ca la prima curba lejera cu polei voi iesi in decor din cauza unei gropi.

Da, un astfel de circuit nu ar suplini niciodata un drive-test facut ca la carte, prin oras si apoi pe sosea, cu toate neajunsurile acestora. Dar iti va permite sa stii foarte rapid ce poate o masina.

Si ar fi util nu doar pentru jurnalistii auto, ci mai ales pentru toti pasionatii de masini – mare parte din ei fiind constransi deocamdata sa participe la curse auto ilegale.

Da, stau in dubiu daca nu cumva un astfel de circuit, cand va exista, nu va atrage mai degraba smecherasii de cartier, caci nu orice circuit devine automat si Nurburgring, conteaza si specimenele care se dau cu masina pe acolo… Dar chiar si asa…

Romania este atat, atat de inapoiata, in atatea privinte, incat de multe ori nici macar nu ne dam seama cat de departe suntem de lumea civilizata. Da, chiar si in domeniul auto.

Tagged with:  
Share →

6 Responses to Romania auto, iesita din circuit.

  1. optimist says:

    De ce nu putem avea un circuit in Romania ?

  2. zvoner says:

    Daca ai fi deschis comentariile la tine pe blog, ti-as fi raspuns acolo ca principalul motiv pentru care nu putem avea inca un circuit auto privat in Romania este ca anumiti mahari din ministerul de interne, cu interese directe in domeniu, NU VOR.
    Si cum pentru a face un astfel de circuit ai nevoie de aprobarea lor…

    Asta e povestea. Pe scurt. Pe foarte scurt.

    Pana atunci, poate vor face bulgarii intre timp.

  3. Baltean Cosmin says:

    Nu inteleg care este punctul in care ministerul de interne ar putea sa impiedice o constructie in Romania. Fac un studiu despre construirea unui circuit de viteza in Romania, circuit privat, fara pretentii de Formula 1 si stiu ca trebuie sa analizez si aspectele “indirecte” ale unui astfel de domeniu. Asa ca va rog, daca puteti, sa-mi raspundeti sau poate chiar facem o corespondenta pe aceasta tema. Am ajuns in stadiul de a intocmi un business plan (in faza incipienta) pentru a convinge eventualii investitori. Orice detaliu ma intereseaza. Va salut.
    Cosmin.

  4. zvoner says:

    Nu este o simpla constructie.
    Pentru a avea un drum – fie el si privat – pe care sa se desfasoare competitii auto sportive, ai nevoie de aprobari de la Ministerul de Interne.

    Mai mult nu pot spune, dar poti intreba :)

  5. Baltean Cosmin says:

    Cred ca pana la urma, oricata pasiune are un om pentru o idee sau concept, tot va interveni problema financiara. Cred ca aceasta problema este mai mare decat o inertie a unor institutii publice. Nu cred ca daca o lucrare de constructii sau o activitate sportiva este bine si consistent conceputa va putea cineva sa-i “bage bete-n roate”. Scriu cam tarziu acest comentariu dar … Probabil ca va trebui sa promovez mult mai intens un astfel de proiect pentru a culege cat mai multe informatii legate de cerere, necesitate, oportunitate si mai ales informatii despre cum sa adun banii necesari. Eu nu-i am. Probabil voi face un blog pe tema asta, si voi apela la propunerea de a fi beneficiarul celor 2 procente din impozitul pe venituri, propunere pe care o voi face amatorilor de motorsport. Nu stiu de ce dar romanilor le este foarte greu sa creeze asociatii majore de hobby-sti. Fan club-uri, cercuri de aplicatii, cluburi sportive la nivel de amatori … toate cu un numar redus de membri. Din acest motiv probabil ca si concursul de idei este foarte restrans. Idei bune apar in mintea multor romani dar probabil ca nu le pot discuta suficient si timpul trece, iar oamenii uita. Toti avem impresia ca trebuie sa fii cine stie ce expert in constructia de circuite ca sa poti construi unul. Cred ca avem o doza mare de inhibitie chiar din momentul cand ne gandim ca ar fi bine sa ne vina o idee buna. In general spunem ca trebuie sa chemam un neamt sau american sa ne arate cum sa punem in practica un model suedez de strans gunoiul sau mai stiu eu ce. Ma opresc ca incep sa ma enervez. Te salut.

  6. Dragos says:

    Cosmin, daca cumva mai treci pe aici, ghoztyz@yahoo.com . Sa putem discuta mai multe despre o pasiune comuna. Salut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card