Citeam de dimineata ca Rush Limbaugh, unul dintre cei mai virulenti realizatori TV din America, a inceput sa fie boicotat de catre proprii advertiseri drept reactie la injuraturile aruncate in capul unei tinere care a indraznit sa vorbeasca in Congresul american impotriva legilor care urmau sa ingradeasca dreptul la avort.

Individul, un fel de Mircea Badea corcit cu Gadea si cu o buna doza de Vadim, a facut-o pe tanara respectiva ‘tarfa’ si in multe alte feluri. Confruntat cu o reactie masiva de scandalizare impotriva sa, a retractat, cerandu-si chiar scuze. Not good enough – publicitarii care ii sustineau emisiunea au inceput sa-si retraga banii si sa opreasca robinetul care ii permite acestui individ sa ocupe spatiul la TV. Cam la fel i s-a intamplat si lui Glenn Beck, un alt ‘realizator TV’ extremist, care pana la urma s-a vazut nevoit sa renunte la emisiunea sa anul trecut.

Ma intrebam, in context, cand se va intampla asta si in Romania. Cand anume companiile care varsa bani in conturile celor mai jenante emisiuni de la noi vor invata ca responsabilitatea sociala nu se face doar plantand copaci sau ajutand copiii orfani. Ca se poate face foarte usor, fara cheltuieli suplimentare, oprind sursele de finantare pentru acele emisiuni care indobitocesc pur si simplu acest popor. Cu privire la care ne tot lamentam in privat dar pe care le finantam in public. Si asta inainte ca ele sa acapareze definitiv intreg spatiul media de la noi, dand foc si la ce a mai ramas din inteligenta acestui popor.

Ne va spune de-alde Naumovici, fara indoiala, ca OTV-ul are o audienta uriasa, pe care nu ai cum sa nu o exploatezi comercial – doar si ei consuma. Si ca nu e rolul media plannerilor sa decida asupra calitatii emisiunilor TV*, atat timp cat ele sunt totusi vizionate de o multime de lume. Ni se va spune ca n-ai cum sa nu-ti faci reclama la telefoane, la benzina, la masini, la mancare si pasta de dinti atunci cand 2-300.000 de oameni se uita la o emisiune in care ti se arata fundul gol al fostului premier. Ni se va spune ca utilizarea de injurii de genul ‘retardat, prost, imbecil, gras prost’ si asa mai departe intr-o emisiune de revista presei nu are de ce sa-ti afecteze vanzarile serviciilor tale de telefonie, ba chiar e misto sa-l pui pe individ drept imagine la marca ta de masini – doar e haios sa injuri oamenii in direct.

Ni se va spune probabil si ca nu e rolul companiilor sa faca cenzura in zona media, ba inca si ca asta ar fi periculos. Ba chiar antidemocratic. Si, in fine, ni se va spune ca daca tu iti scoti publicitatea de la o emisiune, va veni concurenta care va profita indoit.

Toate argumentele astea mascheaza de fapt o gaunosenie ingrozitoare. Ea porneste de la clienti, care n-au in general – oricat de mari ar fi – o constiinta reala. Exista cativa oameni in marile corporatii romanesti care se zbat intr-adevar sa le confere acestora o dimensiune sociala, finantand concerte, evenimente culturale, aratand romanilor ca merita sa-si viziteze tara si asa mai departe.

Insa in toate aceste cazuri am vazut si ca sprijinul de care se bucurau initiatorii interni ai acestor proiecte in cadrul corporatiei-mama era infim. Fiecare proiect exceptional pe care l-ati vazut in ultimul timp in spatiul public a avut de indurat piedici ingrozitor de mari exact din partea corporatiilor care le-au sprijinit pana la urma. Inertia este inca extrem de mare si de multe ori oamenii care concep si duc la bun sfarsit acele proiecte – in ciuda tuturor piedicilor interne – ajung sa se epuizeze intr-o lupta surda cu sefii lor. Iata de ce spun ca din pacate deocamdata corporatiile romanesti nu au constiinta.

As vrea totusi sa vad mai multa responsabilitate sociala de la ele, incepand exact cu asta: retragerea publicitatii de la emisiunile care incalca elementarul bun simt. De la emisiunile care practica injuratura ca limbaj obisnuit. De la emisiunile in care sunt desfiintati oameni fara posibilitatea de a se apara. De la emisiunile si televiziunile pentru care imbecilizarea audientei este un scop in sine.

Nu ai nevoie de vreun ghid in acest sens. Poti insa fixa intre valorile corporatiei tale si faptul de a promova numai mediile care nu recurg la injurii, care nu promoveaza imbecilitatea, care nu coboara discursul public la nivelul atacului la persoana si asa mai departe. Poti reactiona prin departamentul de PR atunci cand se sare calul.

Pe scurt, poti folosi banii de publicitate ca o parghie prin care nu mai sprijini toate hardaiele de rahat aruncate in mintea romanilor in ultimii zece ani. Iar acele emisiuni si televiziuni vor avea de ales: ori se inchid, ori se reformeaza si incep sa corespunda unor norme mai apropiate de normalul ala pe care-l dorim cu totii. Si, cel mai important, trebuie sa faci acest lucru in mod public, iesind la rampa atunci cand iei aceasta decizie.

Ma indoiesc insa cu putere ca asta se va intampla prea devreme in Romania. Nu atat timp cat singura retragere de bani se produce atunci cand iti este criticat propriul produs sau propria corporatie. Nu atat timp cat dinozaurii din publicitate, lipsiti de orice urma de constiinta, sunt cei care dirijeaza banii exact catre cele mai abjecte productii TV, pe motiv ca ‘si aia care se uita la ele au bani’

Si, mai ales, nu atat timp cat in audienta razand cu gura pana la urechi la aceste emisiuni si televiziuni se vor numara insisi sefii corporatiilor de care am facut vorbire.

*se aplica si in print, se aplica si in online…

Tagged with:  
Share →

21 Responses to Publicitatea ca responsabilitate sociala

  1. vali says:

    cum zicea aerosmith: dream on!!!

  2. vali says:

    mi-am adus aminte că s-a mai discutat asta şi a rămas în coadă de peşte, ca de obicei. http://www.zerostiri.ro/responsabilizarea-companiilor/

  3. contextual says:

    Avand in vedere c-am scris comentariul pe fuga se pare ca s-au strecurat cateva greseli, asadar imi permit sa corectez comentariu de mai sus si sa-l postez din nou.
    “Desi activezi in online, doar esti blogger, nu, nu scrii de online cide televiziuni, chit ca acelasi lucru se-ntampla si-n online. Gogu de mai sus o face in mod constant pe-o domnisoara retardata, doar pentru ca-si permite sa aibe o parere diferita de-a lui. Ca n-o face pe blog, ci pe twitter, irelevant, parca a facut-o si pe blog. I-a porcait pe multi si nu te-am vazut luand atitudine nici macar odata, dar in schimb ai o problema cu niste emisiuni in care niste oameni iau atitudinea impotriva unor abuzuri ce ni se-ntampla tuturor de catre cei ce ne administreaza si fura banutii, gogu de mai sus are meciuri personale pe te miri ce. Asadar, pana sa te-ntrebi de ce companiile nu iau atitudine intreaba-te pe tine de ce n-o faci, asa cum a facut-o Catalin Tenita. Si ca gogu de mai sus, sunt multi, crede-ma, multi a-listeri care populeaza blogosfera proferand injurii si avand un comportament indoielnic. Dar lor nu le adresezi un articol, pentru ca nu-i asa, n-ai vrea sa te pui rau cu ei, astfel incat sa tragi niste ponoase. N-ai avut coaie sa-i raspunzi gogului de mai sus niciodata, ori de cate ori te-a atacat pe considerente politice.”

  4. Hai, mă, sp trecem la lucruri serioase, lasă-ne cu prostiile astea, de parcă i-ar păsa cuiva unde se duc bugetele de marketing ale companiilor. Ce, crezi că cine aprobă media planul dă doi lei pe ce target atinge? Se uită pe audienţe, dă mai departe la şef, ăla zice “vai, ce mişto, foarte tare!”, iar cînd se prinde că muşteriu Badea n-a vîndut suficient de bine, pentru anul următor, taie din buget, că aia e, piaţa românească e naşpa, sărăcie, nu se vinde conform aşteptărilor. Vorba lu’ Vali, “dream on”

  5. hoinaru says:

    Dupa atatia ani de comunism, timp in care n-am avut voie sa spunem nimic, simteam nevoia sa spunem lucrurilor pe nume. Si explozia asta de exprimare a facut ca balanta sa se exprime in cealalta directie, cea a mitocaniei si a nesimtirii. Imi trece prin cap sa-l injur pe X? Il injur, pentru ca e democratie!

  6. zvoner says:

    @Contextual Il stiu pe Vali de mai multi ani si tot de atata vreme stim si ca avem pareri diferite fata de multe (caini, rmgc etc).

    Vali a facut deja pasii spre un vehicul media mai moderat si sunt convins ca il va duce la bun sfarsit fara a fi nevoie sa-i dau eu sfaturi. Nu a fost nevoie sa ne injuram pe aceste teme, chiar daca ne-am contrat. Si eu am avut derapaje de limbaj fata de altii dar am invatat treptat sa mi le moderez.

    Dar tu compari niste persoane care au devenit publice de putin timp cu niste persoane care sunt publice de foarte multa vreme. Si care sunt cu adevarat publice. Cati oameni il vor recunoaste pe Badea pe strada? Dar pe Vali Petcu?

    Cred cu putere ca, la fel cum Petrom a sanctionat derapajul lui Sebastian Bargau, si altii ne vor face acelasi lucru cand vom mai sari calul.
    E un proces. Daca tu insa vrei ca acest proces sa inceapa cu micii influentatori din online – care deja dau semne ca inteleg ce trebuie sa faca – si nu cu marii influentatori din presa televizata, da-mi voie sa-ti spun ca nu vezi padurea din cauza copacilor.

  7. Anna says:

    Ai spus : “Individul, un fel de Mircea Badea corcit cu Gadea si cu o buna doza de Vadim” , asadar ai nostri inca sunt de bun simt…mai avem de asteptat, nu?

  8. contextual says:

    @zvoner, din pacate ai sarit peste o parte esentiala a comentariului meu anterior, aceea in care-ti spuneam ca a-listerul profereaza injurii la adresa unei femei doar pentru ca respectiva isi permite sa nu-l placa. Sa faci o femeie retardata in mod gratuit mi se pare de-o mojicie iesita din comun. Atat tu cat si multi altii nu faceti decat sa aprobati un astfel de comportament prin neluarea de atitudine.

    Pe de alta parte e amuzant cum folosesti doua unitati de masura diferite vizavi de persoanele publice mai vechi si persoanele publice mai noi. Daca primele trebuiesc sa se incadreze in niste rigori categorice, dupa tine, cele din a doua categorie isi permit unele derapaje doar pentru simplul motiv ca sunt noi. Ei bine, aici nu cred ca faci decat sa justifici in vreun fel atitudinea celor din a doua categorie.

    In plus nu vad de ce companiile ar trebui sa ia atitudine si sa sanctioneze asa zisele derapaje ale oamenilor pe care-i platesc prin advertising. Chit ca mie nu mi se par deplasate emisiunile lui Badea. Oamenii ar fi cei care ar trebui s-o faca, oamenii care controleaza telecomanda. Oripilat si ultragiat de comportamentul unui personaj de la tv e foarte simplu, de maine nu-l mai privesti. Daca vor face si altii odata cu scaderea audientei ii vor scadea si veniturile din publicitate. E simplu. Eu asa am procedat cu zoso, nu-l mai citesc, nu-i mai fac trafic, e simplu.

    Dai exemplul unui jurnalist care a facut-o curva pe-o individa care a facut nu stiu ce si aprobi atitudinea publicitarilo de a-i taia banii, zoso care si-ar dori un asemenea sistem, lol, vine si-ti spune sa visezi in continuare, zoso care a facut-o pe sora lui Badea curva in nenumarate randuri, fara ca respectiva sa-i faca ceva vreodata. Ipocrizie, duble standarde de judecare a lucrurilor, duplicitate, falsitate si lista e deschisa.

    P.s. il astept pe zoso sa-mi spuna ca parerea mea e irelevanta pentru ca sunt anonim.

  9. zvoner says:

    @contextual din oacate parerea ta pierde mult din forta tocmai pentru ca esti anonim.

    Dar pe subiect: nu cunosc pe cine si de ce a numit Vali ‘retardata’ si nu pot amesteca contul unei persoane non publice cu emisiunea unei persoane publuce. Si eu il injur pe Basescu in fata televizorului, asta nu ma va face sa folisesc acelasi limbaj la televizor. Distinge, te rog, intre un spatiu privit ca personal (si Twitter e privit ca atare – eronat, zic eu) si unul public.

    Tu soui ca publicul decide. Eu zic ca, atat timp cat o persoana inteligenta ca tine se uita (si ii ia apararea) la Badea, mai e cale lunga pana departe.

    Cenzura si autocenzura de care vorbesc are legatura cu spatiul public. Public!

    Repet: vad cum blogerii isi schimba treptat atitudinea in bine. Nu vad asta la tv. Punct.

  10. mynsc says:

    Hmm, adica in loc de CNA, sa-mi decida PRul vreunui corporatii la ce emisiuni e bine sa ma uit si de care ar trebui sa ma feresc? Companiile sa-si vada de treaba lor, chiar nu am chef sa vina Petrom-ul sau Orange-ul sa-mi tina, culmea, lectii de bun simt. Chiar nu.

    Companiile sunt prin definitie amorale… sunt ultimele pe lista celor care trebuie sa decida ce e bine si ce e rau.

    Solutia e un CNA adevarat, necompromis de lichele politice, alcatuit din oameni competenti si obiectivi si cu reguli cat mai clare. Un CNA care stie si altceva in afara de dat amenzi, care stie sa lanseze recomandari, mustrari si care e auzit si ascultat de populatie.

    Insa atata timp cat un membru de-acolo, culmea, fost jurnalist, face crize de nervi pentru ca i s-a afisat adresa de email a institutiei la nu stiu ce emisiune, e clar cat de departe suntem de aceasta stare ideala.

  11. zvoner says:

    Scuze celor care vor comenta de acum incolo, voi fi in zbor vreo cateva ore si voi putea aproba comentarii cu intermitente, abia spre seara.

    O rugaminte pentru gasca anti-zoso: nu deturnati esenta articolului. Nu vreau sa fiu in postura de a repeta de prea multe ori care sunt diferentele intre un blog privat devenit treptat public, cu o audienta zilnica de 12-13000 si o emisiune TV publica de la inceput, cu o audienta de sute de mii de oameni.

    Principiile care se aplica televiziunilor trebuie aplicate si in online, dar hai sa nu fim absurzi si sa facem totusi diferenta ca impact intre cele doua medii!

    @mysnc Nu e vorba de pareri, e vorba de incalcarea legii (insulta, instigarea la violenta samd).
    Companiile in sec xxi nu sunt amorale, ele au valori care transcend purul profit. Este un element esential al unei corporatii moderne, de unde si conceptul de ‘responsabilitate sociala’

  12. Alina says:

    propriu, proprii, propriii – randul 2 :)

  13. mynsc says:

    @zvoner
    Companiile sunt “responsabile social” doar daca acest lucru le ajuta sa-si creasca profitul sau sa-si imbunatateasca imaginea, nu din interes sau datorie fata de cetatean. Nu spun asta ca o acuza, ci doar ca o observatie pe care eu o consider adevarata.

    Daca Petrom de exemplu ar fi cu adevarat o companie responsabila dpdv social, si-ar mai taia un miliard de euro din profit pentru a tine combustibilul la un pret normal, decent. :P Insa ei fac exact opusul, asa ca sa ma scuzi daca nu-i vreau implicati mai adanc in stabilirea standardelor societatii in care traiesc.

    Sanctionarea unor emisiuni / televiziuni de catre companii e intr-adevar ceva ce trebuie sa se intample, insa doar ca un pas intermediar intr-un proces mai complex, nu ca sursa. Sursa trebuie sa fie populatia si institutiile ce se ocupa de acest domeniu. Aceste doua categorii stabilesc ce e bine si ce e rau, la nivel de recomandare cel putin iar companiile nu vor avea de ales decat sa urmeze trendul. La fel cum fac acuma..

    Si da, e vorba de pareri, atata timp cat niciunul din noi nu are autoritate “judecatoreasca” in domeniu. De asta zic ca ne trebe un CNA adevarat, ce poate intr-adevar sa transforme o parere comuna a unor telespectatori intr-o masura legala, daca considera necesar acest lucru.

  14. zvoner says:

    corectat! multam :D

  15. Sorin says:

    Interesant subiect și într-adevăr vast, pentru că sunt încă multe aspecte neatinse. Controversele vor însoți întotdeauna astfel de articole, pentru că există destul de mulți oameni care au intrat în social media cu gândul de a face aproximativ același lucru pe care jurnaliștii îl fac în presă. Asta e opinia mea, cel puțin.

    Și eu cred că responsabilitatea socială – cel puțin cea practicată în România – este o spoială corporatistă, care ar trebui să ne mintă că respectivei companii îi pasă de noi. “România va crește prin bun simț și responsabilitate” spunea campania Petrom și m-am gândit atunci: Doamne, în sfârșit unii care spun ceva cu miez, cu valoare. Probabil că așa ar crește România, dar Petrom se pare că crește prin lipsă de bun simț, dacă mă uit la profiturile record din 2011 în condițiile în care prețurile lor au explodat.

    Sunt convins că nici una din companiile care aduc publicitate în mass-media nu va lua poziție în privința conținutului emisiunilor în care se difuzează reclamele lor. Pentru că până scandalul, grobianismul și țopârlănismul vând bine. La emisiunea Eugeniei Vodă – Profesioniștii – nu cred să se realizeze mare audiență, cum naiba să vinzi junk food și cosmetice care au o marjă de profit de 90%?

    Ca întotdeauna răspunsul e nivelul nostru de educație. Care în prezent e atât de scăzut încât se întâmplă lucrurile astea. Și cum mass-media lucrează împotriva educației noastre, cine ne va da direcția bună, în afara școlii care se chinuie să se reinventeze și să treacă de la învățământ la educație? Eu sperasem că social media… sunt oare deșarte speranțele mele?

  16. zvoner says:

    Din pacate as zice ca-s desarte.

    Dar speranta moare ultima si ne tine in viata :)

  17. [...] Publicitatea ca responsabilitate sociala. La noi? Mai durează… [...]

  18. joyflint says:

    Audienta este singura cale. Mingile slabe sunt in televiziuni, nu in publicitate*. Pe consumatorul media il putem influenta in a deschide tv-ul doar cand banii lui, dati pe aparat si cablul, merita. Cum : Atat in print cat si online : Reusita concluzie. Si necesara.Meritul autorului.

    *De exemplu,unii vor fi chiar multumiti de absenta reclamelor si pot chiar cotiza interactiv emisiunile

  19. joyflint says:

    PS. Nu putem orienta piata comerciala oricat am vrea noi, cei bine intentionati, cei care dorim o calitate in mass-media.

  20. [...] aia, derapaje precum cel al lui Gîdea vor rămîne nesancţionate. De aia, advertiserul va continua să plătească, pentru că nu stă să-şi bată capul cu media planul, ci se va uita pe audienţe, va zice [...]

  21. [...] diversă, cu care avem contact constant. De aceea sunt complet de acord cu ce a scris Zvoner despre publicitatea ca responsabilitate socială. Nu mai e de ajuns să cumpărăm spații de emisie, să facem bannere și parteneriate, fiindcă [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card