Sunt cateva schimbari in bine pentru Bucuresti, insa unele dintre proiectele Primariei Capitalei tin de domeniul absurdului. Las la o parte mult-trambitatul ‘bulevard pietonal’ care s-ar intinde de la Romana pana la Calea Rahovei (in fapt, pe strazi laturalnice), complet in afara zonelor de atractie bucurestene, dar nu pot sari lejer peste urmatoarea ineptie.

Pe scurt, Primaria vrea sa mute traficul de masini de pe Bulevardul Unirii din centrul acestuia pe margini, i.e. sa inlocuiasca trotuarele largi de langa magazine cu benzi pentru traficul auto, iar bulevardul in sine sa fie transformat in zona pietonala.

Nu-mi ajung cuvintele pentru a-mi exprima enervarea pe aceasta frectie la picior de lemn pe care vrea Primaria sa ne-o bage pe gat pe banii nostri, dar o sa incerc sa raman lucid:

1. Prima problema a Bulevardului Unirii este ca nu are trafic pietonal. Nu ai de ce sa mergi astazi pe acest bulevard. Nu ai unde sa te duci. Bucurestenii ignora pe buna dreptate Palatul Parlamentului si toata zona adiacenta, pentru ca nu le este dedicata – alesii sunt inconjurati de un zid gros care ii tine departe de plebe, la Parlament ajungi dupa juma’ de ora de rupt picioarele, Academia este inconjurata de un mega maidan, spatiile goale sunt uriase, parcurile sunt urate (Izvor este un bun exemplu de maidan inverzit degeaba), practic tot centrul Bucurestiului este situat in afara zonei de interes a unui locuitor al Capitalei. In afara de putinii turisti straini rataciti, aici nu prinzi bucuresteni decat cand sunt concerte.

2. Din acest trafic pietonal redus decurg toate problemele centrului civic (ceausist): magazinele au spatii uriase, cu chirii pe masura, dar nu au foot traffic (vizitatori), asa ca orice ai deschide acolo da faliment in mai putin de 1 an. Mergeti la 100 de metri de ultra-aglomerata Piata a Unirii pe Bulevard si veti vedea ca in afara de cateva magazine de sh-uri si de 2-3 restaurante naspa nu ai ce sa cauti acolo. Si nu, deschiderea lui F64 nu atrage mii de oameni in zona.

3. Trotuarele largi sunt deja dublate, astfel ca daca in locul magazinelor am avea restaurante si terase, combinate cu spatii de distractie si cultura (de la cinema la teatru, de la cluburi de dans la muzee si galerii de arta) si magazine de interes larg (H&M, C&A etc), asa cum se intampla in toate centrele moderne ale capitelelor europene, atunci ar fi deja destul loc pentru traficul pietonal (care s-ar face pe trotuarul de langa sosea, foarte larg) cat si pentru terase, taverne, galerii in aer liber, tarabe cu suveniruri sau cu artizanale, care incap usor pe trotuarul de langa blocuri, foarte larg si acela. Nu mai vorbesc de faptul ca zona pietonala se afla la cativa metri distanta de soseaua poluata, cu doua perdele de verdeata intre, astfel incat aerul viciat nu ajunge asa usor la nivelul pietonal si la blocuri, asa cum s-ar intampla daca bulevardul ar fi impartit in doua, printre copaci. A, vrei sa imbunatatesti acest spatiu cu fantani arteziene si altele? Pai esti liber sa o faci!

4. Este cu atat mai aberanta mutarea zonei pietonale pe centrul bulevardului, departe de magazinele care astfel se vor vedea private si de bruma de clienti pe care o mai au. Nu mai vorbesc de imposibilitatea dezvoltarii de restaurante, terase sau alte centre de interes pentru turisti. A, daca se muta benzile auto doar pe una dintre marginile bulevardului, atunci mai merge. Dar si asa, inseamna sa omori jumatate de bulevard la nivel de magazine si poluare a rezidentilor.

5. Este o idee buna sa transformi centrul intr-un spatiu pietonal, insa simpla mutare a fluxului pietonal pe centru si a celui auto pe margini NU REZOLVA NICI UN FEL DE PROBLEMA. Dimpotriva, o mareste. Daca onor Primaria ar renova in schimb trotuarele de care vorbesc, daca ar interveni pentru a controla mafia chiriilor din zona si pentru a dinamiza prin evenimente culturale tot acest imens spatiu lipsit de bucuresteni, atunci da, ar veni si pietonii. Dar in acel moment nu ar avea nevoie de sosea pe langa blocuri, ci dimpotriva, ar dori sa stea la o terasa, sa se bucure de liniste, sa faca un pic de leche-vitrines si asa mai departe. Repet, pe trotuarele stil Champs Elysees deja existente!

6. Daca tot vrei sa faci un pustiu de bine, atunci muta tot traficul auto pe sub pamant, cu iesire pe bretelele din dreapta si din stanga Casei Poporului. Atunci da, se cheama ca ai facut o treaba buna. Si da, lasa centrul pietei Constitutiei pentru pietoni, nu pentru masini parcate la suprafata. Schimba in sfarsit odioasele fantani-kitsch ceausiste cu unele mai de Doamne-ajuta. Deschide un muzeu al Comunismului pe Bulevard, un muzeu non-kitsch al lui Tepes, un Madame Tussot bucurestean, 2-3 galerii de arta la care sa inviti avangarda artei europene, un cinema popular, un teatru popular, organizeaza evenimente stradale saptamanale (fanfare, defilari, targuri de artizanat, targuri de produse bio/agro, spectacole de parkour, teatru in aer liber samd), un festival de filme independente, deschide cel putin 10 puncte de atractie majore pentru turistii straini si romani si atunci da, vei avea foot traffic pentru tot poporul! Pe trotuarele largi deja existente!

Solutii pentru a atrage pietonii in centru sunt multe, insa din pacate simpla tocare de bani pe mutat asfalt, betoane si borduri dintr-un loc in altul nu doar ca nu se numara printre ele, ci dimpotriva, in acest caz va exacerba problemele.

Iata inca un caz in care edilii debili pun bordurile inaintea bucurestenilor.

Share →

4 Responses to Primaria omoara de tot Bulevardul Unirii

  1. Cosmin says:

    Hei,

    E intr-adevar o zona cu potential si fara pietoni. Inteleg argumentele tale, dar mi se pare ca poti face zona pietonala concomitent cu noi atractii pt… pietoni (cu mentiunile tale, desigur).

    In rest, sunt total de acord c-ar trebui facuta cu cap intreaga pietonalizare.

  2. zvoner says:

    Ideea e ca zona pietonala exista deja. Doar ca e lasata in paragina de Primarie. A o muta 10 metri mai incolo nu rezolva nimic, dimpotriva :)

    Da, as vrea sa am un spatiu pietonal urias in Bucuresti, un transport in comun care sa vina la maxim 4 minute indiferent de vehicul (tramvai, metrou, autobuz) si un trafic auto individual cat mai penalizat. Dar, cum zici si tu, sa se faca cu cap…

  3. [...] observat recent, cind i-am introdus un articol in fain, despre ideile de “imbunatatire” ale Primariei din chestia aia, cum ii zice, de-acolo din mijlocul sectorului agricol Ilfov. Un articol suficient [...]

  4. gogu says:

    Ca sa se face ceva cu cap, e nevoie de cap….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card