Foarte discutata in ultimele zile situatia pietei auto in fata crizei financiare. Unele dintre cele scrise de bloggeri sunt corecte, altele insa nu. Iata niste cifre pentru a completa observatiile empirice.

In primul rand, inmatricularile de masini second-hand au crescut dramatic dupa 1 iulie, depasind chiar inmatricularile de masini noi. Asta e principalul fenomen. Dar el nu s-a reflectat intr-o cadere a pietei de masini noi, ci doar intr-o lejera scadere a vanzarilor acestora, inregistrata in lunile august si septembrie. Scadere care i-a precipitat pe managerii de vanzari sa ia masuri imediate, si foarte bine ca au facut asa ceva.

El s-a reflectat insa in scaderea dramatica a vanzarilor de masini sh autohtone. Caci ce vedem pe strada sunt mai ales masinile autohtone, ale caror proprietari vor pierde cel mai mult. Ei le-au luat de noi si acum vor fi nevoiti sa le vanda la un pret mai mic decat cele din strainatate, aduse din belsug. Langa ele sunt intr-adevar si masini aduse din afara, insa samsarii adevarati le baga la targ sau le iau din afara deja pe comanda, nu le lasa sa zaca in soare/ploaie pe strada. Alea de pe strada sunt aduse doar de micii smenari. Multi, dar prosti, cu marfa dubioasa si care vor disparea repede de pe piata.

Drept rezultat, in primele noua luni ale anului 2008 au fost inmatriculate 168.345 de masini second-hand. Adica aproape dublu fata de anul trecut. Tendinta manifestata mai ales dupa 1 iulie (noua taxa auto).

Pe de alta parte, productia de autoturisme in Romania a crescut in primele 9 luni ale anului cu 15.2%, iar in lunile iulie-septembrie a crescut in medie cu 45.2% fata de aceeasi perioada a lui 2007. Exportul de autoturisme a crescut cu 50% fata de anul trecut in primele 9 luni. Dimpotriva, vanzarile in Romania de autoturisme autohtone au scazut cu 17% in aceeasi perioada, si e evident ca vorbim mai ales de fabrica Dacia aici.

Scaderea a inceput din martie, cu minusuri intre 14 si 51% in fiecare luna, insa merita sa stim si ca in septembrie anul asta s-au vandut cu peste 14% mai multe Dacii decat anul trecut. Deci trendul a fost temporar oprit pe masinile autohtone. Nu am inca datele pe octombrie. Ideea e ca nu exista o cadere a productiei autohtone, doar o corectie pentru ca fabrica sa nu produca pe stoc din cauza celor catorva luni (4-6) in care oamenii vor sta inca in expectativa: ce sa aleaga, nou, sau sh.

Caci aici e cheia problemei: explozia mediatica pe tema crizei a generat o amanare a deciziilor de cumparare din partea potentialilor clienti, a gripat pentru un moment piata. Intarzierile sunt si de 4-6 luni, suficient pentru ca unele fabrici sa produca pe stoc, iar piata de SH din occident sa inregistreze cresteri de preturi din cauza proprietarilor care amana si decizia vanzarii propriilor masini. Oamenii sunt inca in expectativa. La asta se adauga, in cazul producatorului autohton, asteptarea de catre clienti a noului Sandero si a Loganului II.

In plus, taxa de poluare a descurajat vanzarile de masini noi, pana in momentul in care importatorii au inceput sa ofere taxa aceasta pe banii lor, in promotii.

Ei bine, rastimp vanzarile de masini noi din import au crescut in primele 9 luni cu doar 5.6%, desi incepusera foarte bine, cu cresteri pana in aprilie inclusiv cuprinse intre 4 si 49%. Din august ele au inceput sa scada, dar nu cu procente dramatice, ci cu o singura cifra: 5-9%.

De la inceputul anului s-au inmatriculat 228.500 de masini noi. Si se vor mai inmatricula, caci toti managerii de vanzari auto cu care am vorbit au spus ca desi exista o scadere lejera a vanzarilor, proiectiile sunt inca bune. Necesitatile de motorizare ale romanilor sunt inca mari si nu vor fi oprite de criza, poate doar temperate circa 4-6 luni.

Sunt intr-adevar unii care renunta la leasing, dar ma indoiesc ca sunt mai multi decat in trecut. Nu am timpul necesar pentru a obtine date statistice, insa trebuie sa subliniez ca orice renuntare la un contract de leasing duce la o pierdere serioasa de bani.

Asadar omu’ sau firma care renunta la o masina in acest sistem chiar are mari probleme financiare. Nu am auzit sa fie multi in aceasta situatie. A renunta la un leasing pe o masina noua pentru a-ti lua cu banii recuperati un SH e cam SF pentru modul de a gandi al romanilor.

Ce se va intampla in continuare e simplu de anticipat: inca vreo 3-4 luni de scaderi lejere ale pietii, apoi o stabilizare, datorata cererii persistente si a ofertelor speciale abundente. Margini mai mici pentru importatori, si cam atat. Romania nu e nici Europa, nici SUA, piete suprasaturate de masini. Deci piata auto din Romania nu a cazut, si nici nu va cadea. Va creste insa mai incet.

Iar masinile ieftine produse aici s-ar putea sa prinda chiar mai bine in afara acum cand vesticii sunt mai zgarciti. Cine stie? :)

Sper ca aceste date sa foloseasca discutiei… :)

Tagged with:  
Share →

2 Responses to Piata auto fata cu criza. Mituri si realitati

  1. gogu says:

    interesant articol. chiar au prins masinile ieftine in vest. dacia logan se vinde bine la germani. astept cu interes un articol actualizat despre criza si efectele sale in piata auto.

  2. zvoner says:

    Eh, se pare ca am fost excesiv de optimist. 8 luni mai tarziu, piata auto da semne de stabilizare, dar la jumatate fata de ceea ce era in 2008.

    Pana la urma e de fapt o intrare in normalitate. Voi reveni pe tema data intr-un articol nou.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card