Citesc, ma crucesc si iar citesc. De fapt nu ma crucesc, ca nu le am cu astea. Apar tot mai dese articole despre cat de periculoase sunt anvelopele de iarna puse pe masina la peste 7 grade Celsius. Ultima bomba o da Capital, cu titlu mare: PERICOL: ce se intampla daca mergi cu anvelopele de iarna cand e cald afara.

Remarcati PERICOLUL din titlu. El este detaliat ulterior, chiar daca nu se defineste ce inseamna ‘cald afara’, iar eu fac si un bullet list. Iata in ce consta pericolul, conform scriitorului Capital:

1. Cand conduci un autoturism cu anvelope de iarna cand e cald afara exista un zgomot pronuntat.
Sa inteleg de aici ca PERICOLUL este sa surzesti…

2. Anvelopele se tocesc mai repede.
Corect, desi as putea intra intr-o discutie mai lunga referitor la cat de repede se tocesc anvelopele la 10-15 grade Celsius cat sunt in miezul zilei in perioada actuala (ca doar nu vorbim de purtatul lor la 40 de grade la umbra). Dar iarasi intreb, sa inteleg ca aici PERICOLUL este sa le schimb la 3 ani in loc de 5?

3. Anvelopele de iarnă utilizate la temperaturi de peste sapte grade Celsius au o aderenta scazuta care se traduce prin distanta de franare mai slaba, manevrabilitate mai slaba si instabilitate.

Sapte grade Celsius nu este o cifra magica de la care brusc o anvelopa devine buna sau proasta. Vorbim de contextul unei luni de noiembrie, din nou, nu de mers cu anvelopele de iarna in miezul verii. Anvelopele de iarna se incalzesc mai tare decat cele de vara, asta e un fapt. De aici apare si senzatia de instabilitate si manevrabilitate mai slaba (anvelopa devine mai ‘uleioasa’). Insa trebuie sa tii cont ca vorbim de temperaturi de noiembrie, nu de iulie!

PERICOLUL ar fi sa rulezi cu ele cu viteze foarte mari de la 30 de grade la umbra, cand intr-adevar un cauciuc de vara este mult mai bine adaptat, iar unul de iarna, fie el si de top, se comporta ca cel mai prost pneu de vara. Dar in noiembrie nu este niciun PERICOL daca dimineata mergi la 0-4 grade Celsius iar la pranz ai si 10-15 grade. Diferentele de franare in toiul zilei pe asfalt uscat nu vor fi atat de dramatice ca cele de dimineata pe polei, iar pe ploaie anvelopa de iarna e la fel de buna ca cea de vara, chiar si la 10-15 de grade Celsius. ATENTIE: peste aceste temperaturi incep sa apara problemele, iar distanta de franare a anvelopei de iarna creste dramatic (cu circa 10-15% de la 60km/h la 0, dar si mai mult daca temperatura creste peste 20 de grade).

Sau poate britanicii si nemtii aia de la ADAC nu stiu ce scriu…

4. ABS se activeaza uneori cand rulezi pe o suprafata uscata cu anvelope de iarna cand e cald afara

Asta e din categoria WTF. Hai sa ne intelegem: am traversat toata Europa cu anvelope de iarna la temperaturi de circa 25 de grade Celsius, doar pentru a nu risca sa raman prin gheturi in Norvegia. NU mi-a intrat ABS-ul aiurea nici macar o data. Am urcat Transalpina, am facut mii de serpentine cu niste anvelope de iarna no-brand (Tigar) si n-a intrat nici macar ESP-ul, nici macar o data. 11.700 de km.

NU recomand rularea cu anvelope de iarna la peste 20 de grade Celsius, din motive lesne de inteles. Dar de aici si sa intri in legende urbane, e o cale pe care un ziar quality n-ar trebui sa o apuce. Si asa ajungem la textul care a generat acest articol:

5. Exista riscul ca anvelopele sa explodeze daca se circula cu viteze mari pe distante mai lungi de 250 de km.

Daca o anvelopa de iarna are viteza maxima de 170km/h sau 190km/h, e intr-adevar la mintea cocosului ca nu vei rula la 25-30 de grade Celsius cu fix viteza aia, pentru ca risti sa bubuie si dupa 10 km, nu dupa 250 de km. Si asta pentru ca oricum aia e viteza maxima de rulare, iar anvelopa se va supraincalzi mai rapid, se va deforma. Am insa asa o banuiala ca producatorii de anvelope isi rezerva niste marje de siguranta si ca vei fi inca in siguranta si la viteze apropiate de maxim…

Insa daca rulezi cu un 130km/h la 15 grade Celsius cu o anvelopa care are viteza maxima de 170km/h NU VA BUBUI NIMIC. Oricat de proasta ar fi marca lor, ele nu vor exploda, altminteri am avea deja sute de procese. Am parcurs cel putin 6000 din cei 11.700 de km ruland prin Europa cu 130-140km/h cu anvelopele de iarna la circa 20-25 de grade si pot spune ca atat timp cat nu exagerezi, nu patesti nimic. Nu as fi trecut peste acea viteza pentru ca sunt precaut de felul meu, insa anvelopele nu s-au deformat, chiar daca erau, repet, un non-brand.

Da, nu ai tinuta de drum pe care o ofera o anvelopa de vara la acea viteza in acele conditii, dar de aici si pana la PERICOL la temperaturi de noiembrie e cale lunga.

Hai sa nu mai speriem oamenii cu PERICOLE inventate.

Hai sa intelegem ca anvelopele de iarna montate la venirea iernii sunt un element de civilizatie, ca 10-15 zile de mers cu ele si la 10-15 grade Celsius nu inseamna absolut nicio pierdere, atat timp cat dimineata si seara, cand intri in zone apropiate de 0 grade, ele vor face diferenta dintre a te opri in timp util sau intr-un pieton. Sau la primul polei, intre a lua virajul sau a ajunge cu 300 de metri mai jos (cine a fost pe Transfagarasan #dinromania acum 2 saptamani stie despre ce vorbesc). M-am saturat de filosofi care la prima zloata nu mai sunt in stare sa porneasca de pe loc pentru ca le patineaza anvelopele lor pretioase de vara.

Au descoperit romanii apa calda si s-au speriat. Aia e!

Sursa foto: Tire & Rubber Vintage Ads.

Share →

4 Responses to PERICOL: anvelopele de iarna nu-s ca vara!

  1. Arhi says:

    a descoperit apa calda baiatul ala, bogdan biszok, de la capital, el s-a apucat primul de mizeria asta. aia e, cand scrii profesional si despre it, si despre economie sau cauciucuri, risti sa pici in derizoriu

  2. zvoner says:

    Cred ca nu m-as fi ofuscat atat daca nu punea “PERICOL” in titlu si daca asta n-ar fi dus, in bunul stil al presei romanesti, la o avalansa de articole mai mult sau mai putin rescrise dar in aceeasi nota isterica.

    Apropo, am trecut prin niscai redactii zilele astea – jale mare. Au ramas cate o mana de oameni care scriu, intr-adevar, despre orice. Iar asta se vede.

  3. gerula says:

    bai, am rulat toata grecia si romania la peste 70 de grade celsius temperatura asfaltica vara, cu anvelope de iarna, e drept-de marca. Firestone, goodyear, etc. Cel putin pe Golf si mai ales pe Passat, avantajul este ca iti ofera o stabilitate extraordinara, si o manevrabilitate foarte stabila pe axa stanga-dreapta, fata de cele de vara, o aderenta crescuta, clar, dar si un consum de combustibil si de cauciuc mai mare. that’s all.
    aia care au scris altfel sunt stupizi.

  4. Daddy says:

    … @ Gerula: ai fost un norocos. Acum vreo niste ani buni am administrat un parc auto corporatist de 250 de masini. Cauciucurile de iarna erau Dunlop WS2, deci cele mai bune din acele vremuri. Intr-o vara am avut trei “cascadori” care au fost mult prea ocupati sa isi faca schimbul iarna-vara si pe drumul vechi spre mare au facut explozii(nu in acelasi week-end desigur). Una din masini a ars in totalitate fara victime din fericire. NU e poveste… e adevarat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card