Sa mori de ras, nu alta. Ma zbat de luni de zile sa explic tuturor oamenilor din online ca mesajul lor spre advertiseri e gresit (si anume ca Internetul vinde CTR, afisari, eficienta), cand de fapt Internetul vinde audienta, si nu ma baga nimeni in seama (in fine, nu chiar nimeni ;) ). Nu stiu, poate n-am fost eu coerent.

Si vine un site strain care spune acelasi lucru, si il baga toata lumea in seama. Foarte bine. Macar sa bagati la cap.

Repet: Internetul vinde audienta, nu CTR, nu CPC, nu afisari, nu eficienta, nu nimic altceva. Vinde AUDIENTA.

Asta inseamna ca vinde spatiul publicitar care va fi vazut de 100.000 de oameni intr-un timp dat. Asta vinde. Asta trebuie sa vindeti si voi, oamenii de vanzari de la regii. Asta trebuie pus intr-un tabel alaturi de ce vinde printul (audienta) si ce vinde TV-ul (audienta).

Atat timp cat vanzatorii de online se vor crampona in a vinde orice altceva decat absolut unici Internetul romanesc va ramane subnutrit si subfinantat. A, ca unicii aceia ii atingi eficient aratandu-le doar de 5 ori un banner pe saptamana si pe cap furajat, asta e altceva. Ceva ce agentiile si regiile nu vor sa spuna, caci le e teama ca li s-ar reduce sumele alocate acuma doar pe afisari, sau doar pe clicuri (sau si mai rau, doar per actiune).

Cand TV-ul si printul si outdoor-ul vor vinde actiunea telespectatorilor, a cititorilor sau a trecatorilor, cand ele vor vinde numarul de intrari pe site generate in secundele urmatoare unui clip in care s-a mentionat site-ul respectiv, cand ele vor vinde raportandu-se la eficienta, atunci sa vindeti si voi online-ul raportandu-va la procentele de oameni care reactioneaza instantaneu la reclamele de display (search-ul e alta poveste)!

Pana atunci va rog eu frumos: faceti cat mai multe demografice, vindeti pe canal si lasati naibii odata comparativele stupide care tot proclama cat de ineficient e Internetul, cand voi nici macar nu stiti cu ce date operati si cu ce anume va luptati pentru bugetele clientilor.

Si poate ca atunci n-or sa mai moara nici publisherii de foame iar calitatea continutului de pe netul romanesc va ajunge in zona acceptabilului. 

Share →

9 Responses to Online-ul vinde audienta, nu altceva!

  1. de ce? says:

    eh, lumea uita ca la baza e aceasi chestie, doar ca internetul are ceva in plus – actiunea :)

  2. zvoner says:

    Da, insa ce te faci cu toti vanzatorii de online care vand DOAR actiunea, prilej pentru clienti (finali sau agentii) sa ricaneze ca web-ul e mai putin eficient si mai scump decat celelalte medii.

    Daca s-ar vinde audienta, adica ce vand toti ceilalti, atunci altfel ar sta lucrurile. Actiunea si toate celelalte ar veni ca bonus.

  3. Gabi Boaca says:

    Adrian, fara nici o urma de rautate sau razbunare, se vede ca nu ai mers sa vinzi spatiu pentru (un portofoliu de) site-uri. In conditiile in care noi primim INCA de la clienti cereri de genul “banner animat, [...] cu dimensiunile X cm x Y cm” consider ca ai pretentii mult prea mari de la clientii nostri actuali. Piata este la un nivel la care nu poti vinde audienta in sensul traditional, asa cum se face pe TV. Tocmai de-aia se si comenteaza cum ca online-ul este mai scump decat TVul.
    Dar ca sa nu o lungim mergi si stai de vorba cu firmele care vind performance (una ar fi HTTPOOL) si intreaba-i care au fost intrebarile/raspunsurile clientilor la ofertele de Ron-of-network si Cost-per-Unic.
    Si da, sunt de acord cu tine: INTERNETUL = AUDIENTA.

  4. zvoner says:

    Gabi, ca de obicei eu insist pe responsabilitatea regiilor, pentru ca ele sunt principala interfata a clientilor.

    Ca exista creiere moarte peste tot in agentii si ca marketingii de la clienti sunt oricum pe dinafara in ceea ce priveste internetul, asta e deja un dat.

    Vor mai trece cel putin 3-4 ani pana cand clientii sa inteleaga internetul. Sper ca actuala criza sa dureze tot atat. Poate ca din acel moment oamenii vor inceta sa mai arunce cu banii pe fereastra.

  5. Leo says:

    Din cate inteleg eu, sustii ca audienta inseamna vizitatori unici? Pai vizitatori unici inseamna de fapt IP-uri unice. Nu uita ca sunt institutii in care reteau de computere are acces la net printr-un server si toate accesarile de acolo suint vazute cu acest IP. Asa ca 50 de computere care au acces la net prin acelasi IP nu inseamna un vizitator. Audienta are legatura in primul rand cu timpul petrecut de vizitatori pe site-ul respectiv. Degeaba ai 100.000 de vizitatori care stau in medie 15 secunde. E de preferat sa ai 5000 care stau macar 15 minute. Asta-i audienta.

  6. zvoner says:

    Leo, internetul iti ofera metrici pe care celelalte medii nu le ofera. Metricile internetului sunt mult mai detaliate decat cele ale TV-ului, unde audienta este obtinuta prin extrapolare.

    Ce spui tu e adevarat, insa asta nu face decat ca si in industria de online sa apara necesitatea unui multiplicator, asa cum se face si in TV (unde in fata unui televizor pot sta 2-3-6 persoane), si in print (unde am vazut si multiplicatori nesimtiti de 25, in locul celui de 2.5 folosit in media de afara).

    Acest multiplicator va putea fi folosit insa numai din momentul in care va exista pe piata un studiu statistic atent realizat, care sa il discearna. Pana atunci, IP-urile reprezinta un minim de vizitatori unici (iar daca sunt luati in calcul doar 1 data pe saptamana, sunt absolut unici).

    Timpul petrecut pe site este foarte important, la fel cum este important unde anume isi petrec timpul. Caci asa, ca marketer, ai putea alege numai acele sectiuni sau articole care te privesc pe tine si care ti-ar aduce un randament mult mai bun.

    Dar astea sunt fineturi (oferite de internet si numai de el, caci cine din print poate spune cati anume chiar vad machetele, cati le citesc si cati reactioneaza in urma lor?), pe care un om inteligent si profesionist le va cere de la internet, insa pe care 99% din media planneri NU le inteleg.

    Si uite asa avem reclame mastodont la masini premium pe site-ul unui ziar popular si nu avem deloc reclame la aceleasi masini pe site-urile de nisa frecventate chiar de publicul interesat de respectivele masini.

    Sa mai amintesc cum se cumpara de fapt media la noi… n-are rost.

  7. [...] poate fi facuta cat se poate de corect si indeplinind toate conditiile pe care le vreti. Cat timp AUDIENTA nu este, eficienta nu este. Asa ca ea trebuie facuta cat se poate de activ in momentele cheie. [...]

  8. [...] ziceam eu ceva prin iulie. Poate ca pana la urma aude cineva. [...]

  9. [...] 2. Online-ul vinde audiente, nu altceva! [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card