Cristian Tudor Popescu are un editorial decent azi in Gandul, despre new media, old media si manipulare. Evident ca nu pot fi de acord cu concluzia sa, insa exista niste puncte interesante in articol, pe care le apreciez.

Eu as pune problema old media (ziare tiparite, televiziune, radio) versus new media (mainly internet, cu fenomenul de blogging inclus) in alt registru. Vorbea CTP despre calitate. Si aici, partea de new media care se numeste blogging are mult de recuperat.

Nu ma refer la bloggingul ca hobby, ma refer la cei care doresc sa isi faca din asta, daca nu o cariera, atunci cel putin o pasiune. Si care vor sa aibe un impact, fie ca scriu pe teme sociale, politice, de business sau altele. Includ aici si site-urile de continut specializat care exista doar online.

Calitatea nu poate fi data de amatori, si nici de cei ce se pricep la de toate, nici de cei care isi dau cu parerea. Ci de oameni cu experienta, specializati pe domeniul lor. Oricat talent ai avea, doar timpul ti-l decanteaza corect. Experienta inseamna pe de o parte bani si eforturi pentru a ajunge bun si foarte bun in domeniul tau, dar si o serie de compromisuri.

Aici apare buba. In momentul in care oamenii de media, fie ei si talentati, fie ei si cu experienta, invata ca pentru a razbi spre consumator trebuie sa faca echilibristica intre o masa de cititori cu IQ nesatisfacator si niste patroni care vor, simplu spus, bani. Iar seria de compromisuri pe care trebuie sa o faca pentru a razbi duce treptat la o scadere a autoritatii si a credibilitatii acestor oameni de media.

Pe partea cealalta, bloggerii au tendinta minunata de apropiere de vechea media. Nu e vorba asadar de o prostire doar a mass media traditionale, ci si a new media. Este usor sa scrii virulent cat timp nu faci niciun ban. Baga in ecuatie partea financiara, si diminuarea in vehementa se va face simtita. Apoi mai baga in ecuatie si audienta, care te va taxa daca spui prostii, si deja apare responsabilizarea. Iar responsabilizarea duce, hopefully, la calitate. Insa daca audienta ta ramane la nivelul de ‘om-abtibild’, ca sa imprumut de la CTP, combinata cu partea financiara ea te va impinge catre blogging de tip tabloid. Trei ani in viitor, vei trai doar din ce scrii pentru blog, si vei trai chiar bine, dar toate celelalte lucruri se vor fi pierdut pe drum. Bine ai venit in jurnalistica aia pe care o detestai atat!

Mutand discutia mai pe centru: un alt inteles al cuvantului “media”, in cu totul alt context, este “mediocritate”. Si cum lumea asta tinde cu veselie catre o masa amorfa si mediocra, atunci vom si avea fara indoiala media (mijlocul de transmitere) potrivita pentru ea. Sa fii mediocru este usor si profitabil.

Dar cum sa faci calitate in new media, fiind si profitabil? Foarte simplu: gandind corect din punct de vedere economic. Trei dat-uri

1: Valoarea iese pana la urma la suprafata in timp, dar este inutila daca nu este perceputa ca atare;

2: Oamenii de o anumita factura sunt dispusi sa plateasca pentru valoare (nu neaparat in mod direct, dar cel putin indirect, vizionand si interactionand la reclame) si sa se implice pentru valoare;

3: Daca ai un public bine definit si de calitate (vezi pct. 2), atunci nu iti mai ramane decat sa convingi advertiserii de beneficiile targetarii acestui public. Automat, si acestia vor trebui sa vina cu advertising de calitate. Cerc complet, calitatea este finantata.

Cine va sti sa imbine cele trei elemente: calitatea publicului, calitatea informatiei si calitatea advertiserilor, va reusi atat in new media cat si in old media.

Simplu de spus. Foarte greu, extrem de greu de facut. Si mai e ceva: in timp ce site-urile de agregatori de media, care varsa catre userii lor cei multi doar un ersatz de informatie reusesc sa fie mai mult decat profitabile, site-urile de content se confrunta cu aceleasi dileme ale vechii media: calitatea costa bani, dar nu aduce suficienti bani. Deocamdata.

ps.

apropo, v-am zis ca drive-test.ro a depasit promotor.ro saptamana asta? Cu aproape 42.000 de unici pe saptamana suntem acum nr. 6 (de fapt 5, ca site-ul SIAB-ului se va duce in jos zilele urmatoare) intre site-urile auto din .ro. Si locul 3 in topul site-urilor de continut. Fara femei goale, fara jdemilioane de bannere, doar prin SEO (si aici mai e muuult de lucrat!) si content relevant. Plus, sa recunoastem, aportul lui salonauto.ro cu care pregatim niste super-chestii.

Felicitari si celor de la informatiiauto.ro care se mentin in top 10 de doua saptamani, in aceleasi conditii.

Pare far fetched sa spun ca pana la mijlocul anului viitor tintim locul 1 absolut pe auto? Pe asta si contez… :D

Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card