Pentru ca din ce in ce mai multi bloggeri testeaza masini, m-am gandit ca n-ar strica sa punem un pic de ordine in clasificarea masinilor. E un ghid care va poate ajuta, de asemenea, sa comparati cum se cuvine masinile intre ele, iar nu mere cu pere.

Si nu, nu e exhaustiv – poate mi-au mai scapat unele modele. In realitate sunt mai multe clasificari intermediare, dar zic sa nu ne complicam, motiv pentru care am inclus aici si monovolumele, pe care le-as fi putut clasifica separat. Principalul criteriu de departajare este, asadar, cel al ampatamentului (distanta dintre punti), combinat cu lungimea masinii. In foarte rare cazuri traditia mentine o masina intr-o clasa sau alta, desi ea se afla undeva intre cele doua zone.

Clasa mini

Masinile din clasa mini trec cu greu de 3.700 de mm in lungime, desi uneori pot fi si putin mai lungi. Majoritatea se situeaza binisor sub aceasta valoare, in zona lui 3.550-3.600 de mm. Un ampatament de 2.300-2.400 de mm este normal, portbagajul abia daca trece de 170 de litri, iar motorizarile sar rareori de 100 de CP. Se remarca prin faptul ca sunt foarte distractive la condus, se parcheaza usor si se strecoara nebuneste prin trafic, acolo unde insa nimeni nu le acorda prioritate. Recomandate celor de peste 120 de kg si 2 metri inaltime, fie si numai pentru amuzamentul general al celorlalti atunci cand ies din masina.

Masini de clasa mini:

Chevrolet Spark, Citroen C1, Citroen C2, Fiat 500, Fiat Panda, Ford Ka, Kia Picanto, Mini, Opel Agila, Peugeot 107, Renault Twingo, SEAT Mii, Skoda Citigo, Smart Fortwo, Suzuki Splash, Toyota IQ, Toyota Aygo, VW Up!

Clasa mica

In general aceste masini nu depasesc 4.050 mm in lungime, in varianta hatch. Atentie, faptul ca exista si versiuni sedan ale lor mai lungi de 4.300 de mm NU clasifica acele masini in clasa superioara, si anume cea compacta. De obicei au insa sub 4 metri lungime si un ampatament de circa 2.400-2.550 de mm, mai mare in cazul monovolumelor si al unor modele speciale pentru est-europeni (Linea, Logan, Rio Sedan). Hatch-urile au portbagaje de circa 250-300 de litri, iar sedanurile si monovolumele au peste 400 de litri. Recomandate celor care nu vor sa-si bata toata lumea joc de masinuta lor microscopica, care au ceva nevoi de stocare, dar care nu vor sa se ruineze dand prea multi bani pe o masina, asa ca vor da oricum prea multi bani pe o masina. De clasa mica.

Masini de clasa mica:
Alfa Romeo Mi.To, Audi A1, Chevrolet Aveo, Citroen C3, Citroen DS3, Dacia Sandero, Dacia Logan, Fiat Punto, Fiat Grande Punto, Fiat Linea*, Ford Fiesta, Kia Rio, Kia Venga, Honda Jazz, Hyundai i20, Lancia Ypsilon, Mazda 2, Mercedes Clasa A, Mini Clubman, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Nissan Cube, Opel Corsa, Opel Meriva, Peugeot 206, Peugeot 207, Renault Clio, Renault Symbol, SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Skoda Roomster, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Beetle, VW Polo.

*Linea este oarecum intre clase, la o lungime de 4560 mm si un ampatament de 4.600 mm iesind cu mult din zona mica, dar dotarile, filosofia masinii si comportamentul rutier raman de clasa mica.

Clasa compacta

Cu lungimi intre 4.100 si 4.400 de mm pentru versiunile hatch, si aici se aplica acelasi argument ca mai sus in cazul versiunilor sedan bazate pe ele – fac parte tot din clasa compacta, chiar daca, cu portbagaj, ajung sa intre aparent in zona medie (spre 4.600 mm). Ampatamentul e in zona celor 2.650-2750 de mm, mai mare la monovolume, portbagajul are in general peste 350 litri la hatch-uri si peste 450 litri la sedanuri si monovolume. Compactele ii atrag pe familisti, pentru care sunt si pregatite. Cautati la ele spatiile de stocare, siguranta de cinci stele, motoare nu foarte puternice si mai ales economice, dar si acele modele care sa va reaminteasca faptul ca sunteti inca vii – cele cu tenta mai sportiva. Numai asa va veti face de rusine cand veti fi la turatie maxima si plini de senzatii extreme, doar ca sa treaca una din clasa medie pe langa voi…

Masini de clasa compacta:
Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW Seria 1, Chevrolet Cruze, Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Hyundai Elantra, Kia cee’d, Lexus CT 200h Mazda3, Mercedes Clasa B, Mitsubishi Lancer Opel Astra, Peugeot 308, Renault Fluence, Renault Megane, SEAT Leon, Skoda Octavia, Toyota Auris, Toyota Corolla, VW Golf, VW Jetta, Volvo C30.

Clasa medie

Clasa medie are foarte putine hatch-uri si multe sedan-uri, asa ca de obicei saltul intre cele doua clase e mare: lungimi de la 4.600 de mm spre 4.95 metri, ampatament generos, de cel putin 2.640 de mm si portbagaj de minim 450 de litri, care depaseste deseori cei 500 de litri. Nu am inclus aici multe dintre crossoverele care abunda in aceste dimensiuni. Pe scurt, aceste masini sunt suficient de lungi pentru a acoperi orice scurtime, suficient de puternice pentru a acoperi orice lipsa de putere si suficient de scumpe pentru a putea justifica in fata altora orice lipsa de statut real in societate.

Masini de clasa medie
Alfa Romeo 159, Audi A4, BMW Seria 3, Citroen C5, Citroen DS4, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Infiniti G37, Lexus IS, Mazda6, Mercedes-Benz Clasa C, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Laguna, Renault Latitude, SEAT Exeo, Skoda Superb, Subaru Legacy, Suzuki Kizashi, Toyota Avensis, VW Passat, Volvo S40*, Volvo S60.

*S40 e cel mai mic din toata clasa, cu doar 4476 mm lungime si 2640 mm ampatament, insa e clasificat traditional la clasa medie, desi strict prin dimensiuni e compacta.

Clasa mare

Baietii mari vin mai ales din zona premium aici. In general, masinile care au peste 4.800 mm lungime si 2.800 mm ampatament intra in aceasta clasa. Portbagajul are peste 500 de litri, iar dotarile si performantele acestor masini sunt sensibil mai avansate decat ale clasei precedente. Daca va permiteti sa cumparati una, sunteti ori deja antipatic de bogat, ori sunteti connaisseur, ori lucrati la minister. Sau ati luat-o la mana a doua, la pret de compacta noua, pentru a arata celorlalti ce saraci sunt, iar acum va blestemati zilele cand platiti impozitul.

Masini de clasa mare:
Audi A6, BMW Seria 5, Chrysler 300C, Citroen C6, Hyundai Genesis, Infiniti M, Lexus LS, Mercedes-Benz Clasa E, VW Phaeton, Volvo S80.

Alaturi de aceste clase mai avem si limuzinele mai mari dar despre care nu mai scriu, precum si alte clase, pe alte criterii de departajare: SUV-uri, Monovolume, MPV-uri (breakuri inaltate cu solutii moderne de stocare) si o sumedenie de crossovere, foarte la moda azi, care imbina caracteristici din mai multe clase. In functie de dimensiuni, si acestea pot fi mici, compacte, medii samd.

O alta clasificare imparte masinile intre masini din segmentul ieftin, segmentul de volum, cel premium si luxury. Eu am inclus o mare parte dintre aceste masini in cele de mai sus.

Asadar o rugaminte: inainte de a scrie despre o masina in urma unui test, aruncati un ochi pe lista asta. Astfel veti sti cu cine sa comparati masina respectiva, fara a intra in discutii mere vs. pere.

Succese! :)

Tagged with:  
Share →

13 Responses to Masini, pe clase

  1. ipo says:

    Mi se pare ciudata incadrarea Mercedesurilor. Pe toate le vad cu o clasa mai sus, ca sa sepotriveasca de ex cu clasificarea BMW. La compacta este B Klasse, nu?
    La Volvo e poveste mai ciudata, primul S40 a fost la fel ca Mitsubisji Carisma de clasa medie, iar a doua generatie, inca in productie as zice ca e o compacta mare, fiind pe platforma de Focus.

  2. zvoner says:

    Nu ti se pare ciudata, eu completasem gresit, caci am pus la fiecare marca pe clase si sarisem din greseala peste B Klasse :D
    Am remediat.

    Nu doar la Volvo e poveste ciudata, in general si in zona premium avem masini de dimensiuni mai mici dar incadrate o clasa mai sus. Cred ca producatorii de volum au vrut sa compenseze prin lungirea masinilor lor si de aici avem masini de volum de clasa medie la fel de lungi si mari ca masinile de clasa mare… :)

  3. Alex Seremet says:

    Buna initativa.

    1. Ai mai uitat o clasă, “lux”. Este cea peste “clasa mare” si e impartita de modele precum Mercedes Clasa S, BMW Seria 7, Audi A8.

    2. In industria auto exista o diferenta importanta intre “premium” (desi e un barbarsim – asta e un cuvant din fara DEX-ului) si lux.

    Premium sunt marci precum Audi, Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar. Lux sunt considerate: Rolss-Royce, Bentley sau supersportive precum Porsche si Ferrary.

    Diferenta se face intre nivelul de finisare, echipamente si servicii (stiu, in RO partea cu “serviciile” nu se aplica mereu).

    3. Ca toate lucrurile sa fie si mai complicate, SUV-urile pot si ele sa fie impartite pe clase, vezi X1-X3-X5-X6 de exemplu.

  4. ipo says:

    Aha, mi se parea mie dubios. :)
    La Volvo m-am bagat pentru ca sunt proprietar si oarecum fan, dar n-am priceput niciodata exact unde se plasa primul S40 in timp ce S70-ul inca se producea, care S70 s-a suprapus cu 850… Pe langa codurile lor dubioase de numerotatie. Cert e ca am constatat pe pielea mea cum un SUV compact [Hyundai Tucson] are un portbagaj, ala dorit de toti romanii aspiranti la statut social si “gip”, mai mic pana la 50% decat o compacta mare sau o masina de clasa D mica,cum e s40-ul meu. Dar asta e deja o alta poveste de groaza, pe care am detaliat-o aici [scuze de link, sitotodata de typos din primulcomentariu] http://ipostaze.wordpress.com/2011/01/27/cateva-adevaruri-despre-suv-uri/
    :)

  5. Corector says:

    Buna initiativa Adrian.
    Insa chiar in calitate de cunoscator le-ai cam facut muci. Ca de la cunoscator la cunoscator sa infieram:

    Auris apare la clasa mini – este un rival consacrat al Golf Focus si Astra

    Fiat Panda ar trebui sa fie la clasa mica pentru ca este aceeasi platforma cu Fiat 500 si este un rival pt Chevrolet Spark nu pentru Chevy Aveo.

    Yaris la clasa mica – chiar daca este la limita clasei mici este un model de segment B la fel ca si Clio, Polo, etc..

    Meriva la clasa medie – este bazata pe platforma SCCS ca si Corsa, Punto si Fiat Linea deci ar trebui sa fie in aceasi clasa mai ales ca Roomster figureaza tot acolo

    Phaeton in aceeasi clasa cu Seria 5 si A6 cand si ne-a Gheorghe stie ca este dezvoltat pe aceeasi platforma cu Bentley Flying Spur

    Cu Mercedes te iertam, dar asa pentru informatia ta ar trebui sa stii ca noul A Class va fi un rival pentru Audi A3 deci in viitor sa il treci la compacte.

    Deci vezi ca si cunoscatorii au lacune si ar trebui sa se documenteze inainte de a da lectii de pozitionare necunoscatorilor.

    Ca sa fiu rau pana la capat ma iau si de Alex. Sa stii ca daca pronuntam BMV si scriem BMW asta nu inseamna ca Ferrari se scrie Ferrary.

    Sper sa nu ma urati prea rau, dar mai aveti de invatat.

    Cosmin I.

  6. Alex Seremet says:

    M-ai inspirat. Si m-am apucat si eu sa scriu “explicatii auto”. Am inceput cu o tema foarte stintifica, dar foooarte la moda: hibridele. http://alexseremet.blogspot.com/2012/02/scurt-ghid-despre-automobile-hibride.html

    Ce parere ai, continuam?

  7. zvoner says:

    @Cosmin

    Auris aparea de doua ori, la mica si la compacta, evident ca la mica era Yaris, care n-avea ce sa caute la mini, unde uitasem de IQ. Am modificat.

    Panda e de clasa mini, acolo unde l-am si pus; aparea din greseala si la clasa mica pentru ca eu am o mare problema cu denumirile punto/panda. Am modificat ‘Punto’ in loc de ‘Panda’ la clasa mica. Dar repet, Panda e la clasa mini, nu mica.

    Meriva il pusesem la compacte, nu la clasa medie, ai dreptate, e monovolum de clasa mica.

    Phaeton pretinde ca e de clasa lux, da’ eu unul sunt de alta parere. Il las acolo, pentru ca n-am mentionat decat clasa mare, indiferent de ce zice “ne-a” Gheorghe.

    Nu am vorbit de noul A Klasse.

    Fiecare mai avem de invatat, daca mai sunt greseli si omisiuni in text, nu ezitati sa le aratati.

  8. zvoner says:

    @Alex da, am facut diferenta in text intre premium si luxury. Nu am mai mentionat masinile caci deja obosisem si-mi jucau modelele in fata ochilor – am luat fiecare marca in parte si i-am pus masinutele pe clase, pana cand am ametit, so f*ck clasa lux :D

    Din acelasi motiv n-am mai inclus aici si SUV-urile, crossoverele si multe dintre monovolume, caci deja imi luase juma’ de zi.

    Misto treaba despre hibride, baga mare!

  9. Alex Şeremet says:

    Corector, ai dreptate. A fost o scăpare. As putea sa încerc o justificare, dar nu cred ca mai contează. Sorry.

  10. sorin says:

    Incadrarea mercedes e gresita total. eu imi fac teme de licenta la mercedes, clasa A mercedes face parte din clasa compacta nu mica

  11. admin says:

    @Sorin – articolul este scris pe vremea cand Clasa A de la Mercedes-Benz facea parte din clasa mica. Noul Clasa A este intr-adevar parte din clasa compacta.

    Si in ce sens este articolul gresit TOTAL? Pe baza unei singure masini care inainte era in clasa mica si acum e compacta? Aud?

  12. liviu says:

    Poti, te rog, sa citezi sursa bibliografica? Sau sa imi spui ce institutie a clasificat automobilele in clase? Am nevoie pentru o lucrare! Merci!!

  13. Andy says:

    Serios, Dacia Logan este in clasa mica, desi are portbagaj de 510 litri?
    Sau pentru ca e mai lunga sa zicem decat Golf, o punem in clasa inferioara, alaturi de Corsa si Fiesta? Eu știam ca e compacta, la fel si Sandero…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card