Citeam cu uimire cum dl. Florian Bichir, editorialist la Evenimentul Zilei, isi marturisea admiratia fata de ‘marele ziarist’ Pamfil Seicaru, cunoscut (de cei care stiu macar un dram de istorie a ziaristicii romanesti) drept “Etajul si santajul”.

Ba chiar ne spune ca e “adeptul marelui gazetar”, si asta intr-un articol in care face apologia proiectului Rosia Montana pe considerentele ca, daca nu merge, la o adica se poate inchide. Si pe altele, la fel de inepte, dar ma rog, e opinia omului, o puteti citi acolo.

Lasand la o parte ridicolul unui astfel de proiect-fantoma (din pacate nu e singurul, sunt si altele care chiar functioneaza in acest moment in Romania, otravind mediul inconjurator la fel de feroce), precum si faptul ca toata zona aia ar putea fi reintrodusa in circuitul economic prin alte metode, ramane o intrebare, care chiar nu-mi da pace: oare cand un membru de vaza al unui ziar central cunoscut mai degraba (in trecut) pentru echilibrul sau isi afirma deschis admiratia fata de un santajist (dar emblema pentru ‘gazetaria’ romaneasca, eh), mai merita sa citesti ziarul cu pricina? As intelege daca, mai ales in context, si-ar fi marturisit repulsia fata de campaniile de presa specifice lui Seicaru*, care nu isi lasa prada din condei pana nu mai ridica un etaj cu banii primiti drept calus. Da’ asa…

Astazi se practica insa un alt fel de manipulare, specific mai degraba serviciilor secrete (nu ca ar avea legatura). Se iau formatori de opinie din diverse zone, se duc la fata locului, la sediul firmei sau intr-un loc cu multa verdeata, sau se intalnesc ‘intamplator’ la un suc, si se da drumul la o propaganda finuta, suficienta pentru a inocula macar un dram de indoiala in mintea respectivului formator de opinie, de multe ori complet pe dinafara fata de situatia in sine. Nici macar nu trebuie sa-l platesti apoi, e suficient ca omul tau (platit) sa ii devina amic, si gata, presa produsa de respectivul iti va fi favorabila. Se practica pe scara larga si se invata de PR-isti odata cu ABC-ul.

In context, io inteleg ca cei de la Rosia Montana (firma) au bani cu nemiluita, basca mai stiu si cat costa un articol la comanda pe tipar, da’ am o rugaminte pentru PR-ul respectivilor: mami, invatati-va baietii cu ochii albastri sa citeasca macar un pic de istorie inainte de a da cu bata-n balta. In rest, succesuri si sper sa ciocnim un pahar de cianuri cat mai curand, spre propasirea zonei. In definitiv, mai toate raurile alea se varsa spre Ungaria, asa ca…

ps. nu afirm ca oricine e de acord cu proiectul Rosia Montana e vandut. In cazul lui Bichir chiar am convingerea ca NU este vandut. Dar cand argumentele sunt inlocuite de habarnisme sinistre, nu ma pot impiedica sa vars.

*nu e oare trist ca cel mai mare istoric al nostru a fost Nicolae Iorga, un monument de eruditie, dar cu atatea tare umane? Nu e oare trist ca cel mai mare ziarist al nostru (interbelic) a fost Pamfil Seicaru, un talent extrem si un tip care practic a tras dupa el toata presa interbelica, dar un santajist in acelasi timp? Iar cel mai mare politolog, Brucan, un… caci nici nu-mi mai vine cum sa-i zic? Oare ce ne spune asta despre noi, ca popor?…

Tagged with:  
Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card