Scriam mai demult in DailyBusiness despre aventurile mele cu importatorii auto din Romania. Si am mai scris tot acolo despre atitudinea lor fata de online.

Via Adevolution, si tot via DailyBusiness, aflu acum si o estimare de cheltuieli (nu la rate-card, ci efective) ale industriei auto in online: 1.05 milioane de euro in 2007.

Aruncand o privire pe primele 10 site-uri de continut auto din trafic.ro (deci nu pe site-urile care cuprind doar anunturi auto), cu un numar de peste 1.000.000 de cititori insumati (absolut unici lunar, desi este evident ca publicul trece de pe un site pe altul, deci avem o suprapunere), imi este greu, foarte greu sa estimez cati bani s-au indreptat catre acestea. Imi este insa absolut clar ca majoritatea celor 1.05 milioane de euro NU s-au dus intr-acolo, pentru ca altfel proprietarii lor ar fi fost foarte fericiti :D .

Lol, nu acuma, mai degraba s-ar fi vazut atat in bannerele afisate, cat si in proiectele speciale desfasurate pe acele site-uri, s-ar fi vazut in concursurile cu premii, in proiectele de comunicare si de implicare a consumatorilor auto, s-ar fi vazut in site-urile speciale concepute de producatori/importatori si in campaniile de promovare a acestora si prin intermediul celor 10, precum si in altele asemenea.

Trendul este cu siguranta unul pozitiv, site-urile romanesti de continut auto (ca de bloguri specializate inca nu pot vorbi, desi ele incep sa apara) incep sa simta din ce in ce mai mult un aflux financiar, care le va permite sa se dezvolte. Dar mai au nevoie inca de comunicare intre ele si importatori, precum si de atentia media plannerilor.

Comparand milionul cu cele 8.6 milioane de euro (rate-card) cheltuiti anul trecut de aceeasi industrie doar pe reviste (din totalul de 173 de milioane de euro rate-card cheltuiti pe toate canalele, in care mai sunt incluse 32 de milioane cheltuiti pe print), si aplicand un discount de 50% la acele 8.6 milioane de euro pentru a ajunge la pretul net, avem un raport de 1 la 4.3 intre online si presa auto traditionala.

Asta in conditiile in care presa auto online are de cel putin 2 ori mai multi cititori decat cea tiparita!

In plus, daca 5% din bugetele de marketing ale industriei se duc spre revistele tiparite, doar 1.3% se duc si anul asta spre online. Adica sub media industriei luata ca intreg, care va fi de 1.75%.

Culmea e ca din astia 1.3% doar o mica parte se duc spre locurile unde se afla publicul calificat, si anume site-urile care sunt specializate pe auto si forumurile auto. Partea leului in aceasta privinta o au editiile online ale ziarelor, desi ele atrag un public divers, a carui conversie se realizeaza, culmea, tot pe site-urile specializate.

Pentru ca publicul interesat de auto, acei 1 milion de oameni care viziteaza site-urile specializate macar 1 data pe luna, sunt un public cu un comportament tipic pentru online: majoritatea lor nu frecventeaza zilnic un anume site de pe care sa citeasca despre masini, ci isi incep cautarile in Google, aterizeaza pe primele cateva linkuri gasite, isi formeaza o opinie, si abia apoi compara ce au citit cu ceea ce scrie pe site-ul importatorului, fie el si unul special.

Acest public nu aterizeaza pe site-urile editiilor online ale ziarelor generaliste, si chiar daca acolo este expus bannerelor (cele mai multe float sau cu roll-over), stie ca ajunge tot pe site-ul producatorului, pe un landing page care de prea multe ori nu ii da informatiile cautate.

Pentru 2008 astept asadar trei lucruri:

1. Macar un 2.5% din bugetele de marketing ale producatorilor si importatorilor sa mearga spre online.

2. Proiecte speciale, creative, care sa vina din partea agentiilor, ca de-aia iau o carca de bani.

3. Media plannerii sa inceapa sa inteleaga publicul de online, si mai ales traseele acestuia in privinta fiecarui produs in parte. Atingerea acestuia pe acele trasee (Google, primele 10 linkuri, site dedicat pentru un model anume, forumuri unde se discuta despre produs) este de esenta.

Altfel voi mai trai in continuare sa aud lamentari de la importatori, cum ca online-ul e degeaba. Si ar fi pacat :)

Om trai si om vedea. Mai rau nu are cum sa fie! :D

Tagged with:  
Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card