In lupta intre cel mai mare carnat in lume si un plici de muste, romanii vor avea de ales de fapt intre doi indivizi care n-au nici cea mai mica legatura cu ceea ce are nevoie de fapt Bucurestiul. Intre un grandoman care viseaza autostrazi suspendate desi este incapabil sa finalizeze de aproape jumatate de an caile adiacente la un pasaj amarat peste un bulevard (a nins doar o luna in tot acest timp!) si un exhibitionist care si-a dovedit niscai abilitati organizatorice si antreprenoriale, dar a carui viziune despre Bucuresti ma lasa complet rece, fiind lipsita de orice orizont – de fapt jignesc cuvantul “viziune” daca ma refer la el!

Citeam deunazi planurile Metroului bucurestean pentru urmatorii zece ani. Dap, pana in 2020 (si dupa, daca e sa judecam cat de repede se misca treburile la noi). Iata harta, cum este ea redata de cei de la Capital.

Vi se pare ceva in neregula in harta aia? Daca nu, mai priviti-o o data. Acum vedeti, nu? Daca tot nu vedeti, incerc eu:

1. Nu exista niciun inel circular care sa lege magistralele de metrou – in afara celui facut sub Ceausescu, pe vremea cand probabil ca inginerii mai aveau si ceva celule cenusii sub teasta. Din acest motiv, pentru a ajunge din Romancierilor in Eroii Revolutiei, de exemplu, vei parcurge zece statii in loc de vreo trei, cu trecere prin deja sufocata Piata Unirii. Jucati-va cu toate marile cartiere muncitoresti si incercati sa ajungeti cu metroul dintr-unul in altul. Vedeti cat va ia!

2. Toate traseele se strang radial in centru – nu e gresit, e chiar normal, insa statiile actuale nu au capacitatea de a prelua fluxul suplimentar de oameni, deja atat Unirii, cat si Eroilor si Victoriei sunt depasite la ora de varf, oamenii stand ca sardelele acolo! OK, aduci alte sute de mii de calatori, foarte bine – unde ii bagi? Nu vad in aceste planuri si solutii de extindere a statiilor actuale – pe langa crearea de statii noi.

3. Cea mai mare problema este insa prioritatea ciudata aleasa de edili. OK, metroul din Drumul Taberei era absolut necesar. Se insista insa pentru statiile Laminorului si Lac Straulesti, in timp ce se trece cu vederea complet imensa nevoie a unei statii de metrou la Pipera 2 (in rond la Toyota, de exemplu), pentru platforma unde se strang mii de corporatisti si unde se face probabil 2-3% din PIB-ul Romaniei. O singura statie de metrou acolo, laolalta cu solutii de largire a statiei de la Victoriei, ar scoate din traficul bucurestean cel putin 3-4000 de masini pe zi!

4. Tot pe prioritati: cica abia in 2020 o sa mergem cu metroul la Otopeni. Bai fratilor, sunteti seriosi?! Nu e de ajuns ca 783-ul vine din an in Pasti, astfel incat calcatul pe picioare e primul lucru pe care-l vad strainii in Bucuresti (asta daca nu iau un taxi-tepar in cardasie cu administratia Otopeniului), trebuie ca asta sa mai dureze inca 10 ani?! Si solutia aleasa e ciudata: in loc sa continue linia prin Pipera (sau macar din Aurel Vlaicu) – ca oricum majoritatea acolo vin pentru business – ei pornesc una noua din Victoriei. Ha?

5. Nu exista niciun plan de folosire si dezvoltare a unor trenuri rapide metropolitane – centura de cale ferata zace in continuare nefolosita, pentru ca e prea greu in mintea unora sa faca statii pe traseul ei. Faptul ca nu o vad nici in planul pe urmatorii 20 de ani imi da fiori reci

Un plan care ar fi trebuit sa ma bucure a reusit sa ma enerveze. Rastimp, marele carnat al Bucurestilor va continua sa opreasca bani pentru fantasmagoria sa suspendata, in timp ce marele plici, daca vine la Primarie, se va ocupa de maruntisuri.

Sanse pentru un Bucuresti cu trafic modern, subteran, rapid si ecologic in urmatorii 20 de ani?

Nule.

Tagged with:  
Share →

11 Responses to Harta metroului bucurestean in 2020

  1. nwradu says:

    Nu zici rau, dar as avea cateva observatii:
    - nu suntem specialisti in sol si alte prostii care ar putea impiedica sapatul.
    - nu avem acces la studiile de fezabilitate facute, care poate au aratat ca cei de la Romancierilor vor sa ajunga in centru, nu la Eroii Revolutiei.
    - ai dreptate cu un inel circular, dar poate e planificat dupa 2020. De exemplu in hartile curente din metrou apare linia spre Otopeni, dar nu acea trecere spre 1 Mai
    - statia Victoriei a fost largita printr-un tunel nou de acces si o crestere a numarului de scari rulante. Tot haos este, dar na… n-au stat degeaba.

    O observatie mai buna este ca metroul nostru este superb fata de ce am gasit prin alte tari. In Anglia, patria metroului, sunt atatea linii si atatea treceri si suprapuneri intre ele incat ai nevoie de harta pentru orice drum. Am stat in vagoane in niste inghesuieli atat de cumplite incat credeam ca ma rup acolo in doua. Iar in unele statii scria mare si in vagon si pe peretii statiei ca mai bine mai mergi una in plus si apoi te intorci pe jos, pe la suprafata, pentru ca statiile nu erau capabile sa preia fluxul.

    Mai stii cand radeam ca in Japonia sunt unii care te inghesuie in metrou? Asta e situatia, apare o limitare a transportului subteran si nu poti trece prea usor peste ea. Solutia este sa se dezvolte concomitent RATB-ul, tramvai rapid, banda bus-only etc.

  2. Green says:

    La Statia Victoriei mai trebuie facuta o iesire spre calea Buzesti. In pasajul Victoria ar trebui sa fie statie de autobuze si tramvai care sa fie legata cu metroul.
    In Dr Taberei metroul va fi aur curat. Dacă tot au inchis traficul si sapa niste gropi imense poate ar fi trebuit sa faca si un pasaj rutier prin intersectiile importante.

  3. zvoner says:

    @Nwradu solutii tehnice se gasesc pentru orice. De acord insa ca pe anumite zone solutiile nu trebuie sa fie neaparat subterane.

    De exemplu, daca intre statia de metrou Pipera si platforma Pipera ai avea navete care sa vina din 2 in 2 minute si care sa preia traficul de corporatisti care vin pana acolo cu metroul, poate n-ar mai fi nevoie de o statie noua de metrou. Idem si pentru linii circulare de autobuze, sau pentru Otopeni, daca ar suplimenta numarul de navete.

    Spui de Anglia si Japonia – pai tocmai asta zic si eu, ca nu invatam din greselile altora. Cand faci o statie-mamut cu jdemii de incrucisari de trafic, ai blocaje. Fix asta planifica cei de la metrou…

    Dezvoltarea retelei de transport nu trebuie sa tina cont doar de fluxurile actuale de trafic. Trebuie sa le anticipeze si pe cele viitoare, trebuie sa permita o dezvoltare armonioasa a orasului – de exemplu pregatind o infrastructura prin care turistii sa ajunga rapid si usor in punctele cheie de interes.

    Oricum, sunt chiar curios cum va fi in ziua marelui meci de pe National. Bucurestiul este complet nepregatit sa faca fata unui aflux de 30.000 de turisti straini pe zi, flux pe care alte mari orase il au zilnic. Despre asta e vorba :)

  4. ct says:

    1. un inel circular este ultima chestie de facut. trebuie intai sa ai suficiente magistrale radiare ca sa ai ce uni, altfel inelul nu e foarte util.
    La noi inca nu exista suficiente ‘radiare’ ca sa se justifice un inel complet. De aceea trebuie sa se construiasca M5 (Drumul Taberei-Panteliomon), M7, M4(Gara de nord- Gara progresu)…Inelul la urma.

    3.Statiile de la laminorului si straulesti fac parte din extinderea catre lacul straulesti unde va fi construit depoul comun pentru M4 si pentru M6(magistrala spre Otopeni). Pentru ca la punctul 4., ai ‘incurcat borcanele’, linia de otopeni va pleca de la statia 1Mai (din M4) si nici de la victoriei nici de altundeva.
    De ce din 1mai?
    1. ca sa ajunga la gara de nord si sa ai metrou gara-aeroport…
    2. la victoriei era mai scump de construit si ar fi dat peste cap circulatia ani de zile si metroul nu ar mai fi ajuns direct la gara.
    De ce depou la straulesti?
    pentru ca terenul de expropriat este incomparabil mai ieftin decat in otopeni.

    In general, la metroul bucurestean problemele mari sunt:
    1. distanta foarte mari intre statii(peste 1km in medie), cata vreme la metrourile din vest ai o statie la 400-500m. Asta e o meteahna mare a metrourilor ex-comuniste, si dat fiind costul mare al unei statii, nu se va rezolva prea curand. Asta scade gradul de atractivitate al metroului foarte mult la noi.
    2.Asa-zisul inel de metrou actual, obtinut prin ’86 dintr-un capriciu al lui ceausescu prin ‘alipirea’ bucatii de inelara care se construia atunci (gara de nord-dristor2) la magistrala 1, care era o magistrala E-V cu 2 capete (militari si gara de nord). astfel a rezultat o magistrala ‘hibrida’: cele 2 bucati se comporta diferit(cerere de calatori diferita) si nu pot fi exploatate la capacitatea maxima pe care ar trebui sa o aiba un metrou. de acolo aglomeratia la victoriei, dristor1&2, frecventa mica a trenurilor si restul de probleme.
    3.in ultimii lui ani, ceasca ne-a gratulat cu metrou perin zone cu densitate mica de locuinte, spre obiective industriale.
    (celebrele Gara de nord-Laminorului si Nicolae Grigorescu-Linia de centura). La revolutie, lucrarile nu erau nici suficient de avansate ca sa se inaugureze nici suficient de la inceput ca sa fie abandonate, si a fost nevoie de finalizarea lor, ceea ce a insemnat un delay pt alte proiecte mai importante.
    Nu mai spun ca cei 12 km de metrou ‘in the middle of nowhere’ ar fi insemnat o magistrala reala si utila de genul ‘drumul taberei-pantelimon’, iar sistemul de transport in comun bucurestean ar fi aratat mult altfel azi.

  5. zvoner says:

    @ct eu m-am luat dupa harta publicata in Capital. Daca metroul de la Otopeni nu vine prin Victoriei ci prin 1 mai, e mai OK – marea mea problema era cu supra-aglomerarea statiilor Victoriei.

    Corect, inelul se face ulterior, insa vad ca nu este inclus in planurile inaintate de catre ingineri. Faptul ca nu este inclus ma face sa cred ca nu il vom vedea nici in 2030. That sucks. Alternativa este sa ai un metrou usor de suprafata care sa faca asta.

    Statiile dese de care vorbesti ar fi excelente, insa pot fi suplinite prin metrou usor. Pe linia lui 41 asta a functionat excelent – tramvaiele vin la 2 minute, merg cu viteza, toata lumea e multumita. Daca ar aplica aceeasi metoda cel putin pe un inel circular (Vitan-Mihai Bravu – Stefan cel Mare), ar compensa statiile rare de metrou. Din pacate pe zona aia astepti si 20 de minute un tramvai…

  6. ct says:

    da, harta aia nu e asa corecta…

  7. zvoner says:

    @geo multam, harta aia imi da sperante. Cu toate ca… 2030?? :(

  8. madammere says:

    Mie nu-mi este clar traseul M7,mai precis , ajuta cu ceva cartierul Tei- Colentina? Eu nu locuiesc acolo,dar iti trebuie cam o ora ,cu RATB-ul,sa ajungi din Centru in zona respectiva!

  9. Andrei says:

    Eu nu înțeleg cum de pe noua magistrală 5, între Universitate și Iancului nu există nicio stație intermediară. E o distanță foarte mare între stații care necesita cel puțin 2 stații (Blvd. Carol / Izvorul Rece și Foișorul de Foc).

    De la Aeroport Băneasa până la Otopeni cred că putea să existe încă o stație Academia de Poliție / Complex Băneasa. E un flux uriaș de persoane până la Mall și magazinele adiacente așa că nu înțeleg de ce nu au creat acolo o stație.

    @madammere: Din centru până în zona Colentina nu-ți trebuie o oră, ci 15 / 20 de minute. Troleibuzul 66 sau tramvaiul 21 circulă la intervale mici și ajungi repede chiar în ore de vârf.

    M6 – 900 mil. € și M7 – 1,75 mld. €! Poftim?
    Cum e posibil ca M7 care are probabil 2, 3 stații în plus față de M6 (nu știu exact deoarece nu se vede bine în schiță) să coste mai mult decât M6 unde au de săpat un tunel de la Aeroport Băneasa până la Aeroport Otopeni de câțiva km buni.

  10. ronin says:

    In principiu zici bine ce zici, dar as avea citeva de adaugat.
    1. Lipsa inelului care sa lege magistralele de metrou este cit se poate de evidenta. Sau trebuia aleasa alta topografie a magistralelor in asa fel incit pentru a circula de la oricare statie la oricare alta sa fie necesara CEL mult o singura schimbare de tren.

    2. Intr-adevar sint citeva statii absolut sufocate la orele de virf. Va fi si mai rau cind se va extine metroul si se va extimnde fara cap dupa cite vad eu.

    3. Magistrala din Dr. Taberei este ABSOLUT necesara! O alta statie la Pipera nu stiu daca este foarte utila sau nu. In nici un caz nu va scoate masini din trafic. Cine s-a invatat sa mearga cu masina tot numai cu masina va merge! Asta e lege!

    4. Poti fi absolut sigur ca strainii care vin in Romania nu vor lua autobuzul de la aeroport ci vor inchiria o masina de la o firma de inchirieri masini, sau asa cum ai spus tu vor lua un taxi tepar. Si cu imaginea asta vor ramine in minte despre Romania.

    5. Eu unul as sugera ca centura de cale ferata sa fie preluata de Metrorex (CFR si asa nu o foloseste) si electrificata cu a treia sina pentru a circula pe ea trenuri de metrou. S-ar putea construi statii..etc. In plus de asta as vrea ca reteaua metroului sa fie atit de dezvoltata incit sa ajunga in toate comunele limitrofe (Bragadiru, Chiajna, Chitila etc.) Evident la periferie s-ar putea construi metroul la suprafata, nemaifiid nevoie de tuneluri subterane, care sint necesare doar in zona foarte urbanizata.

    Dar numai transportul subteran/feroviar urban/suburban de suprafata nu este suficient de unul singur. Este necesara in acelasi timp si modernizarea infrastructurii pentru transportul auto. Pur si simplu unii vor sa isi folosesca autoturismul personal si au tot dreptul. In aceasta ordine de idei nu stiu cind vom scapa de aglomeratia de la Razoare.

    Transport ecologic? Ma lasi? Astea sint idei de “treehuggers”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card