Esti spalat pe creier? Poate ca nu crezi asta, pentru ca de felul tau esti o persoana inteligenta, care stie sa deosebeasca binele de rau, propaganda de adevar si povestea de marketing de realitatea cruda.

Totusi, observ ca oameni altminteri inteligenti si foarte buni in ceea ce fac ajung sa se coboare la un nivel de comportament care mie unul imi arata ca sunt putintel spalati pe creier. Iar asta doar pentru ca le permit altora sa le inoculeze idei si un stil de viata pe care altminteri poate ca nu l-ar fi adoptat.

E usor sa razi de fanii Apple care stau la coada doar pentru a fi primii care sa-si ia noul produs cu mar muscat pe el. E la fel de usor sa razi de fanii Samsung care fac spume pe Facebook ca nu le-a venit inca update-ul de firmware prin Kies, de parca fara el telefonul lor n-ar face doi bani.

Cu toate astea, am asistat de multe ori la discutii in care vreuna sau alta dintre tabere (iar aceste doua produse sunt date doar ca exemplu, in realitate sunt mult mai multe dispute, de la browserele de net la sistemele de operare, de la filme la artisti, de la masini la haine, de la politica la religie) considera ca detine adevarul absolut, iar ca cealalta tabara e formata doar din retardati, care fie dau prea multi bani pentru produsul respectiv, fie sunt niste sarantoci care se multumesc cu o copie palida a ‘produsului adevarat’, fie sunt niste bieti rataciti care pur si simplu nu inteleg.

Uitandu-ma la ultimul clip de promovare al viitorului Samsung Galaxy SIII, imi dau seama si de unde vine problema: de la marketeri. Acestia folosesc cu mare iscusinta tendinta noastra naturala de a ne agrega cu cei care cred/gandesc la fel, pentru a forma tabere. Si dupa ce formeaza tabere, le asmut una contra alteia, pe principiul ca tu esti un mare inteligent care alege independent in timp ce tabara cealalta e o biata turma de oi. Cu cat e mai mare ura intre fanii Apple si Android, cu atat mai multi bani le intra lor, marketerilor, in buzunar – de la ambele turme de oi. Daca lipsesti din aceasta lupta – vezi exemplul Nokia – risti sa devii irelevant.

Asadar, doua sfaturi: ca marketer, daca vrei sa fii relevant, isca o lupta; provoaca la formarea de tabere; alatura-te uneia dintre tabere daca lupta a fost creata inaintea ta, dar vino cu argumente noi si aparent imbatabile in respectiva lupta. Ca client insa, fereste-te de lupta. Fereste-te de tabere, in general. Doar asa vei putea alege rational in viata. Si, de obicei, vei alege mult mai bine decat cei care cred ca se afla in posesia adevarului absolut doar pentru ca detin un biet telefon, o biata haina, o biata apartenenta religioasa sau politica, sau o biata alta alegere in viata.

Acum, sa balim un pic in asteptarea noului Samsung Galaxy SIII :D

Tagged with:  
Share →

4 Responses to Esti spalat pe creier?

  1. cl says:

    Sunt detinator de nokia, dar pana nu pun linux pe telefoane, nu le voi mai fi client. Pe mine ma amuza luptele astea si doar cei cu adevarati prosti nu isi dau seama de ceea ce ai spus tu. Pentru mine singurul motiv pentru care voi cumpara un Samsung Galaxy e pentru ca are linux si pot sa mi-l stric cum vreau sau nu vreau(stiu, e prostesc). :) Astept cu interes galaxy s3. Problema va fi ca in Romania ca sa ai asemenea telefon trebuie sa platesti peste 20 de milioane pe si abonament de minim 20-30 de euro lunar. In germania de ex, telefoanele costa …1 euro + abonamentul lunar! :)

  2. johnny says:

    Mi s-a stricat Nokia 1600, am fost nevoit sa-mi iau un telefon la 170 de lei…

  3. sintetic says:

    Aluzia din finalul reclamei este o miscare destepta, dar filmuletul este unul prost. Textul vorbeste despre tehnologie ca parte naturala a vietii in timp ce prin fata ochilor se perinda animatii sf cu spatiul cosmic. Am dat acu’ ceva timp peste un articol care explica foarte frumos problema.

    http://partialobjects.com/2011/04/the-ipad-and-the-death-of-techno-fetishism/

  4. camil says:

    cei mai mulți se simt atacați personal când le sunt dezbătute și discutate alegerile și preferințele. tehnologia, mașina, hainele nu mai sunt doar unelte, mijloace pentru un scop anume, ci ajung să îi/ne definească, astfel identificându-ne cu un brand (care, chipurile, oferă un „ceva” altfel, orice ar fi acel ceva). iar oamenii, la rândul lor, ajutați și de spiritul gregar, judecă pe ceilalți (doar) prin prisma propriilor preferințe.
    sugestiv în acest sens, de la mereu excelentul xkcd: http://xkcd.com/610/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card