Kathy Sierra, o bloggerita care a primit amenintari cu moartea, a declansat fara sa vrea o intensa dezbatere pe mai toate blogurile care conteaza.

Unde incepe si unde se termina libertatea de opinie si de exprimare pe Internet? Dar pe bloguri?

Sarind de sus in lacul incins, ilustrii domni Tim O’Reilly si Jimmy Wales, adica mister “Web 2.0″ si mister “Wikipedia”, au propus un cod de conduita pentru bloggeri. Care, tradus, suna asa:

- Nu vom posta continut inacceptabil.

- Nu vom spune online altceva decat am spune in viata reala.

- Cand dam de informatii contradictorii si dezinformari, nu vom publica nimic pana nu vom depune diligentele necesare pentru a vorbi cu persoana sau persoanele in cauza.

- Cand credem ca cineva ataca pe nedrept pe altcineva, trecem la actiune.

- Nu permitem comentarii anonime

- Preferam sa nu raspundem mesajelor rautacioase la adresa noastra, atat timp cat nu sunt abuzive sau calomniatoare.

Mda.

Eu nu stiu unde isi gasesc americanii astia ideile, dar domnii de mai sus ar face bine sa ramana la ce stiu ei sa faca, si nu la definirea unor norme de conduita care se bat cap in cap.

In primul rand, ce inseamna continut “inacceptabil”? Inacceptabil de catre cine?

In al doilea rand, este un blogger un jurnalist, platit sa informeze? Sau este un om care isi spune parerea, indiferent cat este de bine sau de prost informat? Daca spune ceva gresit, mai mult ca sigur ca va fi corectat online, asa cum se si intampla de altfel.

Cine stabileste daca un atac (verbal) este sau nu nedrept?

Cine are timp sa stabileasca daca adresa de mail trimisa de un comentator este sau nu valabila?

And so on.

Ca si problema “spinoasa” a copyrightului pe bloguri, problema abuzurilor de bloguri  este una falsa.

Este foarte simplu sa nu permiti cuiva, unui troll de exemplu, sa comenteze pe blogul tau. Esti stapan, suveran absolut asupra blog-ului tau. Nu-i convine cuiva ce scrii? N-are decat sa se duca sa comenteze in alta parte, daca tu nu doresti sa-l lasi sa comenteze, poti sa nu-l lasi. E atat de simplu! A, devii tiran? No problem, vei ramane, treptat, fara cititori.

Darwinismul social se aplica cel mai bine asupra speciei blogurilor. Blogurile cresc, se maturizeaza si pier pe propria lor limba. Cititorii sunt cei care decid asta, atat timp cat ratiunile din spatele unui blog sunt personale, iar nu comerciale sau legale (vezi cazul blogzone sau pahomi).

Dar mai presus de vointa cititorilor sta vointa bloggerului. Impunerea unui cod de conduita este absolut inutila, atat timp cat fiecare ar intelege un lucru extrem de simplu: atat timp cat nu pretinzi ca esti expert intr-un domeniu, atat timp cat iti dai cu parerea, nu poate sa te traga nimeni la raspundere.

In timp se va vedea ca nu de un cod de conduita este nevoie, ci de oameni care au intr-adevar ceva de spus. Pe bloguri, si in viata reala.

Share →

2 Responses to Efectul Kathy Sierra: codul de conduita al bloggerilor

  1. zoso says:

    copiii nu ştiu.

  2. zvoner says:

    Ma, unele lucruri le pot spune doar pe gura. Cand ne-om vedea… :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card