Automarket face ce trebuie si arata o mica istorie a titlului de Masina Anului 2011 in Romania. Reactiile abunda, iar eu remarc din nou ca anonimitatea este paravanul pentru cele mai acide comentarii la adresa altora (vedeti asta in comentariile la articolul respectiv).

In ultimii trei ani eu am facut parte din juriul UZEAR care acorda titlul de Masina Anului. Anul acesta este ultimul in care am luat parte, de anul viitor nu ma mai intereseaza niciunul dintre cele doua jurii. Am respect fata de multi dintre jurnalistii care compun si unul, si celalalt juriu, tot la fel cum am respect si fata de oamenii de PR si de marketing de la majoritatea importatorilor si producatorilor.

In acelasi timp, imi repugna manevrele unora de a obtine castiguri necinstite de pe urma acestor competitii, iar motivul pentru care nu mai doresc sa particip la niciun eveniment/juriu care are legatura cu conferirea unui titlu profesional in lumea auto romaneasca (deci nu titlu din partea cititorilor) tine mai ales de altceva, nu de calitatea juriilor romanesti sau a oamenilor de PR.

Tine de faptul ca nici in 2010 importatorii si producatorii n-au inteles de fapt ca obiectivitatea unui titlu acordat de un juriu profesional este fundamentul succesului in piata al respectivului titlu. Nu mai pot, din acest motiv, sa imi dedic o minima energie si un minim timp jurizarii unor masini marketate de companii care nu au un minim respect fata de profesia de jurnalist si nici fata de proprii clienti. Nu mai pot, din acest motiv, sa ma implic in procesul de jurizare atat timp cat acesta este facut neprofesionist, fara criterii clare si avand drept singur efect un hohot general de ras si de neincredere din partea publicului.

Un titlu se pregateste din timp in afara, prin invitarea membrilor juriului sa testeze personal masina, pe indelete, prin punerea la dispozitia juriului a exemplarelor de test pentru mega-testul comparativ, prin sustinerea tuturor evenimentelor care duc la acordarea titlului. Dar nu cu spaga, ci fiecare cu partea lui, egala. Care nu inseamna neaparat bani acordati organizarii respectivului eveniment, ci o finantare coerenta acordata tot timpul anului publicatiilor membre, bazata la randul ei pe cifrele de audienta (si acestea la randul lor fiind certificate de organisme independente). Interesul industriei auto nu sta in revistele auto, ci in publicul lor. Ei inteleg asta, la noi de ce nu se poate?

Astfel, membrii juriului nu au niciun interes sa ceara/urmareasca mita, pentru ca publicatiile lor functioneaza pe principii normale in economia de piata, fiind rasplatite de cititorii lor prin faptul ca acestia le cumpara, dar fiind si finantate prin advertising de industria auto, nu cu scopul de a “da publicitate” (de parca ar da de pomana), ci cu scopul de a ajunge la cititorii acestora cu informatii, cat si cu reclame despre masinile si ofertele lor. Asta e circuitul normal al banilor in presa auto din Occident.

In urma unei astfel de sustineri, titlul acordat de presari scapa de influentele mercantile, ramanand ca uneori sa fie influentat doar de politica, de sentimente nationale sau de campanii foarte destepte (dar legale) de marketing ale importatorilor/producatorilor, adresate direct jurnalistilor (masini puse la dispozitie pentru test, PR-i pregatiti, binevoitori si prietenosi, deschidere catre interviuri, deschidere catre actiuni comune cu ceilalti jucatori din piata pentru reglementarea ei etc). Nu e o lume perfecta, dar impactul la public al unui astfel de titlu este mare si pe merit, pentru ca este acordat in urma testarii amanuntite a masinilor respective, tocmai pentru informarea corecta a publicului.

La noi insa lucrurile se desfasoara exact pe dos. Fiecare incearca sa tepuiasca pe fiecare, atat jurnalisti cat si companii. Este o rusine. O rusine mare cat toata industria auto de la noi, de care ne facem vinovati toti cei care activam in aceasta industrie si care acceptam mersul lucrurilor asa la nesfarsit. O rusine care isi are originea in statutul de firma de apartament de la care au plecat aproape toti jucatorii auto de la noi acum 10-12 ani (reviste, importatori, dealeri), iar cauza in continuarea mentalitatii de “se poate si asa” a directorilor respectivelor firme, de multe ori spre deznadejdea oamenilor din PR si marketing de la aceleasi firme (sau a jurnalistilor, daca tot veni vorba).

Regret, nu mai pot face parte din acest teatru comic extrem de trist, pentru ca nu se va schimba nimic in Romania atat timp cat jurnalistii vor continua sa faca (si sa potenteze) leapsa din industria auto.

Si e pacat, caci masini bune (cum e Fluence, dar cum e si Duster, dar cum sunt si Meriva sau Alfa Romeo Giulietta – cunoscatorii stiu de ce le amintesc) nu sunt recompensate dupa cum merita, sau, daca sunt, premiile cad in derizoriu.

S-a ajuns in situatia in care titlul de Masina Anului, indiferent de cine e acordat, sa fie mai degraba un stigmat decat un motiv de mandrie, efectele sale pe piata fiind neglijabile.

Nu credeti ca ar trebui sa fie pus in sfarsit un punct la toata tarasenia asta?

Eu unul il pun, in ceea ce ma priveste. Salut, de aceea, titlurile acordate de public, indiferent cat de multe rezerve as avea in capacitatea publicului de a distinge corect intre mai multe masini noi pe care nu a apucat sa le testeze. Ele macar arata simpatia sau tendintele majore intr-o piata anume, iar din acest motiv, chiar daca nu sunt pertinente, macar sunt sincere.

Voi continua sa am relatii cat se poate de profesionale cu toti membrii presei auto si industriei auto, dar din pacate ma vad nevoit sa renunt la ideea (tampita, mi s-a zis inca de acum patru ani dar eu m-am incapatanat sa n-o cred) ca lucrurile se vor aseza cumva pe un fagas normal in urmatorii 10 ani in Romania, sau ca atragerea de jurnalisti independenti in vreunul dintre juriile/organizatiile profesionale auto de la noi ar putea avea efecte benefice asupra acestei industrii. Nu. La fel ca in politica romaneasca, nicio sansa.

Poate si pentru ca nu ma mai intereseaza ce se va intampla in urmatorii 10 ani in Romania.

ps. nu voi accepta comentarii anonime la acest text. Sa nu ziceti ca nu v-am zis.

Share →

One Response to Despre Masina Anului…

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Adrian Mihaltianu, Constantin Fota. Constantin Fota said: @thezvoner Multumesc pentru articol. Te sustin. http://www.zvoner.ro/despre-masina-anului/ [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card