Scriam in urma cu doi ani cate ceva despre starea internetului romanesc. Eram la jumatatea drumului intre optimism si pesimism, adica speram ca ceva-ceva se va misca in internetul .ro astfel incat continutul de calitate sa primeze si sa inceapa sa fie finantat.

Ce sa zic… se poate trai din realizare de continut – eu insumi sunt o dovada ca se poate. Dar trai si atat. A face un business din continut este inca o chestie care nu se intampla in Romania – cel putin nu cand tu esti cel care face continutul, ci doar cand il iei moca de la altii sau cand il agregi.

Cea mai suparatoare chestie care se intampla in ultimul timp, mai precis de cand clientii au ‘descoperit’ internetul social, este ideea generala ca in Romania continutul e gratis. Nu trece saptamana fara sa am o mare oferta de la vreun presupus client care, indiferent ca vinde masini scumpe, bere sau servicii de turism (scumpe si astea) si-ar dori un articol, doua, ba chiar inserturi lunare daca se poate pe site-urile mele, ca sa-l ajut si pe el cu campania. Moca, desigur, desi daca ma straduiesc ceva mai bine pot sa ma inscriu la un concurs unde voi castiga un pachet de tricouri branduite sau o excursie de trei zile intr-un loc exotic, fara masa, sau chiar voi intra in urmatoarea campanie, 6 luni mai incolo.

dyrenfurth_fig06b

Visatorii si mai ales visatoarele ajunse in posturi caldute in clienti – si care emit asemenea pretentii tampite la foc continuu – sunt dublati doar de partenerii lor din unele agentii. Subliniez unele, caci altele au invatat ce trebuie sa faca. Si aici se adauga un nivel la cinism: nu de putine ori a trebuit sa fac eu un proiect cap-coada doar ca agentia sa-l ceara in acelasi timp de la alti 3-4 proprietari de site-uri si sa prezinte apoi clientului un amalgam ca pe un proiect propriu. Aia e, nu zici nimic, taci malc si inghiti, doar-doar o veni agentia inapoi la tine cu bani pentru punerea in practica… Chestie care evident ca nu prea se mai intampla.

Toata lumea mulge continutul din Romania, toata lumea le sare in cap redactorilor care fac si 5-6 articole pe zi – fie ca nu aduc prea mult trafic (pesemne ca au scris prea multe semne si au pus prea putine poze cu femei goale), fie ca au nu stiu ce virgula scapata aiurea, fie ca de ce au scris despre aia si nu despre cealalta. O vaca slaba si ca vai de ea, compusa din vreo 200-300 de oameni, scribi-sclavi ai marilor investitori in internetul romanesc, o vaca aratata de toata lumea cu degetul pentru halul de calitate pe care il produce, fara a se intreba care va daca poti face continut de calitate fara bani.

Cel mai trist, ca si acum 2 ani, e faptul ca toata lumea se plange ca in Romania continutul e naspa, prea sarac si neinteresant. Ca nu avem editorialisti. Ca se face prea mult copy-paste si ca avem prea multe traduceri proaste. Ca redactorii site-urilor economice scriu scolareste si ca in general tot ce este scris de un roman este ori rauvoitor, ori platit/vandut, ori scris la betie.

Nimeni nu sufla o vorba de ce un redactor de site de business are abia 1700 de lei salariu si de ce se recurge din ce in ce mai mult la studenti care lucreaza si pe 1000 de lei, numai sa aiba bani de chirie. Toata lumea se face ca ploua atunci cand cumpara trei-patru straturi de reclame suprapuse pe un site, caci clientii oricum se uita doar la televizor si nu ii intereseaza ca reclama lor platita cu bani grei (in fapt cu discounturi masive la publisher, care se pierd insa pe drum) sta ascunsa sub alte trei. Pe de o parte saracie lucie la cei care scriu si creeaza, pe de alta parte bani garla in buzunarelor celor care stau rezemati pe scaun.

Ma intreba cineva de ce nu vin la evenimentele comunitatii online din Romania. Pai ati citit mai sus de ce. Ma descurc bine si frumos, mersi, fara sa trebuiasca sa dau ochii si mana cu cei responsabili pentru starea precara a site-urilor de content din Romania si fara sa trebuiasca sa-i ascult tinand discursuri in care sa ne explice tuturor cu ce se mananca internetul. Exista destui clienti seriosi, pe care daca stii sa-i fidelizezi, ii pastrezi si mergi inainte cu ei. Nu asa repede si sus pe cat ar trebui, dar orisicat, urci.

Deocamdata, in Romania internetul se mananca cu o substanta maronie, pe paine cu mucegai. Asta-i realitatea. Ne mai auzim pe tema data peste un an, sa desfacem o sampanie si sa vedem cat de masiv s-a transformat industria, nu? :)

Share →

6 Responses to Continut prea sarac, gratis pentru snobi prea bogati

  1. ct says:

    ”Ah, si stati pe-aproape, luni pot anunta 100% sigur o noua chestie, poate va fi interesanta pentru cei 5 cititori ai mei” zvoner – rolls

    sunt unul din cei 5 cititori, care e chestia?

  2. zvoner says:

    O emisiune radio. Detalii de luni incolo :)

  3. Razvan says:

    Bun articolul. Keep them coming :)

  4. zoso says:

    eronezi un pic. salariile redactorilor din online erau in 2008 la nivel de mega-lux. oameni care luau 17 milioane si nu stiau sa scrie sau nu stiau de ce luau banii aia. cauta pe blogul lui lovin salariile de la ringier, şef de echipa cu 80 milioane salariu. bonusuri. salarii sa fi tot fost, calitate nu era deloc. acum, da, s-au scazut salariile, s-au taiat oamenii. e normal sa ii futi in gura cand ei iti mananca o caruta de bani degeaba.

  5. zvoner says:

    vali, sefii castiga foarte bine si acum. Eu nu vorbesc de sefi, eu vorbesc de mana de lucru. Cel putin baietii pe care ii stiu eu sunt valabili ca redactori, fie pe business fie pe auto, si intotdeauna au castigat prost. 2500 era tot ce puteau baga in buzunar, chiar si in timpurile bune cand sefii lor luau pe hartie de trei ori mai mult si in realitate de cinci ori mai mult.

    Ia foarte mult timp ca un om sa invete sa scrie, sa analizeze, sa gandeasca, sa isi creeze un stil samd. Nu o poate face decat daca are o atmosfera clara, de sustinere a calitatii. Dar cand ti se cere trafic cu orice pret, unde mai e calitatea?

  6. Problemele tale vin in principal din aia ca incerci sa bati un cal mort.

    Documentare aici : http://polimedia.us/trilema/2010/continut-platit/

    Si iata cum fac eu research-ul blogerilor, iarasi si din nou. Cu placere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card