Fara a ma mai baga in razboiul total purtat intre mogulii (sic!) internetului romanesc, o sa spun totusi ceva care imi sta pe limba de foarte mult timp, dar timpurile si imprejurarile m-au facut sa ma abtin si sa-mi tin gura.

Toata lumea spune ca internetul romanesc sucks, ca e naspa, ca e copiat dupa cel din afara, ca e plin de carteluri, grupuri de interese, mafioti si oameni care nu se pricep decat la spam. Pe cale de consecinta orice e romanesc pute, si doar daca printr-o perseverenta demna de oameni nebuni o initiativa locala reuseste, atunci ea incepe sa-si atraga si niscai laudatori. Pana atunci insa, orice merita sufocat in fasa, pentru ca suntem, nu-i asa, romani. Si nu ma refer doar la ultimele scandaluri, ma refer la reactia noastra in general la orice site nou aparut (de unde si mania de a arata cu orice pret ca sunt copiute).

Si totusi, de ce e atat de naspa internetul romanesc? Care e problema lui reala?

Marea problema a internetului romanesc nu sunt nici cartelurile, nici grupurile de interese, nici copy-paste-ul si nici macar spam-ul sau tertipurile tehnice. Ci este incapacitatea sistemica de a recompensa calitatea, de a recunoaste, recompensa si urmari inovatia si de a-ti respecta concurenta.

Si asta pentru ca vectorii de schimbare sunt sufocati de un sistem multistrat care le consuma mare parte din energia creativa si ii impiedica sa razbata si sa schimbe industria.

Exista oameni, ii stiu, si ii stiti si o buna parte dintre voi, care se zbat sa faca site-uri de calitate. Care vin cu inovatii. Care au idei excelente, le pun in practica, se zbat sa atraga atentia asupra lor, si de ce nu, sa faca si ceva bani in the process. Acestia sunt in mare parte publisherii independenti. Majoritatea au doar 1 site, altii au 2, altii au 3.

Stiti cat de greu este pentru un publisher independent sa razbata? Stiti cat de greu este pentru el sa ajunga mai intai sa fie bagat in seama de o regie de publicitate (boom, adevolution, arbomedia, mediacafe, whatever)? Stiti cat este de greu sa fie si tratat cu respect si cu interes de oricare dintre acestia? Nu mai vorbesc de proactivitate.

Apoi, daca reuseste sa obtina un contract (in care de obicei regiile nu isi asuma nimic, iar el isi asuma totul), mai are o treaba de facut. Sa convinga agentiile. Da, alea de publicitate, pentru ca clientii finali (producatorii si importatorii de masini, de cosmetice, de bere, bancile, etc) NU trateaza cu publisheri independenti, oricat de bun ar fi site-ul acestora – ca regula. Sunt comode si vor cat mai putina bataie de cap, ce conteaza ca vor cumpara spatiu publicitar la supracost, netargetat si adesea doar pe baza de amicitii?

Publisherul trebuie sa le convinga pe cont propriu – pentru ca regiile care ii iau comision nu se ocupa cu asa ceva (cu foarte putine exceptii, care tin de multe ori doar de bunavointa omului de vanzari respectiv – salut aceste exceptii!) – ca merita sa investeasca in online, ca merita sa investeasca si pe nisa pe care activeaza, si ca merita sa dedice mai mult decat 4% din bugetele de advertising si pe internet.

Apoi, daca printr-un miracol reuseste sa convinga o agentie sa inceapa sa dea publicitate si independentilor, atunci mai are de sarit inca un hop. Trebuie sa ia toti clientii finali la rand, si sa-i convinga si pe ei ca macar in bugetele de marketing de anul viitor sa urce un pic peste cei 1.87% dedicati online-ului, pentru ca da, nici agentiile cu care au contract, si nici regiile de publicitate nu vor face treaba asta pentru ei.

Trece un an de zile, publisherul independent are noroc (sau stie cum) sa ajunga in top 10 pe nisa pe care a intrat, si are un si mai mare noroc sa-si acopere cheltuielile. Moment in care succesul sau poate ramane fara efect, pentru ca – mirare mare – regiile au propriile site-uri pe care le dezvolta si in care investesc (deci pe cale de consecinta si le si promoveaza catre agentii), agentiile sunt prea plictisite sa auda proiecte speciale pe site-uri de nisa, iar clientii finali inteleg atat de bine internetul incat tot ce vor ei sunt bannere la 3E/1000 de afisari si o rata de click de 3%.

Recapitulare: dezinteres din partea regiilor, obtuzitate si dezinteres din partea agentiilor, obtuzitate, dezinteres si incompetenta din partea clientilor. Iata reteta de succes datorita careia din 500 de milioane de euro cheltuiti pe publicitate, doar 10-14 milioane se duc spre internet. Si aia care se duc sunt cheltuiti in masura de peste 80% pe publicitate agresiva, ineficienta si foarte prost targetata.

Vinovatii? Pai sigur, publisherii astia nenorociti, care nu stiu sa se descurce cu un sistem pe mai multe straturi, prin care incearca sa razbata fara ca sa se sufoce. Mai indraznesc sa se si planga. Iar cand un proiect esueaza, nelipsit este si corul de bloggeri care sa aplaude de la galerie, iaca, another one bites the dust.

Ce initiative vad publisherii din partea agentiilor de publicitate (adica cele care ar trebui sa inteleaga unde se afla clientii aia care fug de TV si de presa scrisa) pentru a stimula piata de internet? Aud?

Ce initiative vad publisherii din partea regiilor care iau un comision frumos pentru niste servicii de adserver si atat? Aud?

Ce initiative vad publisherii din partea marketingilor de la clienti, oameni platiti sa cheltuiasca cu cap bugete pentru a-si promova produsele/serviciile in mod eficient? Aud?

Practic nimic. Mai misca unii pe ici-colo, si atat. Toata, dar absolut toata promovarea, precum si munca de convingere, de evanghelizare daca vreti, trebuie dusa de publisheri. Care de multe ori de-abia au resurse pentru a se bate de la egal la egal cu retelele de site-uri promovate de regii, si aflate in posesia regiilor. Unii incearca sa se vanda singuri, pentru ca apoi sa renunte, tocmai din cauza celor scrise mai sus. Si nu vorbesc doar de publisherii mici, nuuu.

Si atunci, va rog eu frumos: sa nu mai aud de carteluri, de conspiratii si de schelete din dulap ca fiind marea problema a internetului romanesc, cand creierele care conduc aceasta industrie ar trebui sa se sprijine reciproc in a o salta de la stadiul primitiv in care din pacate se afla (si asta presupune respect si atitudini de gentlemani, nu de precupete. Se pot realiza MULT mai multe prin civilitate, decat prin opusul ei). Sa nu mai aud de dari in judecata, de deconspirari, de insulte si certuri interminabile ca la piata. Sa nu mai aud de sarcasme de pe margine, si de bucurii meschine la raul altuia.

Avem industria online pe care o meritam. Pana nu vom sti sa ne respectam concurentii (oh, da), pana nu vom sti sa ne reprezentam interesele ca industrie, impreuna, pana nu vom sti sa facem ceva care sa aibe un impact important in viata acelor ‘unici’ cu care stam in gura toata ziua (si cu care ne mai luam in gura) si nu vom dezvolta proiecte care sa conteze in viata acestora, ar trebui macar sa tacem din gura.

Pentru ca altfel ne umplem de ridicol.

Orgolii prea mari pentru o balta atat de mica.

Epoca romantica a internetului romanesc se apropie de un sfarsit brusc. Garantez pe ce vreti voi, anul viitor in aceeasi luna nu veti mai recunoaste mare lucru din oborul asta de acum. Nu ca sper, sunt sigur. Cine nu se va adapta si cine nu va intelege ca e cazul sa se schimbe fundamental ca atitudine, va disparea. Bon debarras.

ps. In other news, o sa am ceva exciting de anuntat in circa 1 luna. Stati pe-aproape :)

Tagged with:  
Share →

25 Responses to Care e de fapt problema internetului romanesc

  1. Captivant. Dincolo de fascinatia morbida a romanului fata de esec, de “mancatoria” reciproca si de birocratia din cadrul sistemului romanesc de publicitate online, mi se pare ciudata atitudinea clientilor consumatori ai serviciilor de publicitate.

    Sa nu-ti pese de cum cheltuiesti bugetul de publicitate, de cum poti sa maximizezi eficienta fiecarui click pe care-l platesti, mi se pare a fi asemenea unui pescar care in principiu vrea sa prinda peste, insa nu il intereseaza ce undita si ce momeala foloseste, in functie de copca la care merge. Iarasi, sa nu cunosti, intr-o era a Internetului, puterea tot mai mare a advertisingului online — datorata migratiei in masa a populatiei catre Web si a fragmentarii pietei de masa in piete de nisa — mi se pare un pacat capital. Si evident un handicap al mentalitatii de business. Cel putin companiile mari, mai ales corporatii internationale cu filiale in Romania, ar trebui sa puna deja in aplicare buzz marketingul, blogul de firma — unele o fac, felicitari — si mai ales sa utilizeze noile platforme cu servicii de intermediere a relatiei dintre firme si clienti, platforme precum Kalivo.

    Consumatorii vorbesc online despre firme, produse si marci, in special in blogosfera, iar culegerea acestor impresii si implicarea firmelor in dialogul cu clientii este fundamentala. Neimplicarea si lipsa de dedicare a departamentului de marketing al unei firme in aceasta privinta este principala greseala. Insa o greseala care te autoexclude in timp de pe piata. Iar care, din pacate are in prezent ca efect pervers excluderea unor publisheri locali muncitori si bine intentionati. Sunt de acord cu predictia finala conform careia lucrurile se vor schimba, ca situatia prezenta este doar o relicva a scolii vechi de publicitate, iar in curand noi specii, mai adaptate, vor popula mediul de advertising online, inlaturand dinozaurii depasiti.

    Webul are darul de a sincroniza societatile la nivel global, prin infuzia instantanee cu informatie de ultima ora, in orice domeniu. Vor fi unii actori din domeniul de advertising online romanesc care vor adopta scoala moderna de publicitate si o vor aplica pe plan autohton, devenind pionierii unei schimbari radicale. Astept cu interes vestile interesante de peste o luna.

  2. orlando says:

    corect spus si, din pacate, adevarat

  3. Bubulescu says:

    “Toata lumea spune ca internetul romanesc sucks, ca e naspa, ca e copiat dupa cel din afara”

    Photoree.com e un site lansat de un roman la inceputul anului, un site care are o 100% idee originala si nu copiaza nimic din afara.
    Sute de bloguri din afara au scris review-uri despre el in draci, siteuri reputate precum KillerStartups si ProgrammableWeb l-au selectionat in topurile lor, iar Der Spieger, cel mai influent saptamanal european l-a mentionat si el. Ce face insa blogosfera romaneasca? Se face ca ploua. Doar un singur blog obscur l-a mentionat, in treacat. Birfele si titlurile din categoria “cine a mai demisionat de la ce agentie” sunt mult mai importante, corect? E simptomatic si arata nivelul infantil la care se gaseste blogorsfera .ro, mult mai interesata de scremetele unui Zoso decat de proiectele noi si originale.

  4. [...] o insemnare excelenta la zvoner Tags: bani, dot ro, publicitate [...]

  5. zvoner says:

    @Marius: nici ca o puteam zice mai bine. Cine are urechi de auzit… :)

    @Orlando: pentru ca sunt un optimist cred totusi ca ‘industria’ trece printr-un moment de cumpana, care va duce la ceva mai bun.

    @Bubulescu: nici eu nu auzisem de site, si imi petrec 70% din zi pe net :( . Exceptional site-ul, am scris deja despre el.

    @zoso: thanks for the link love, man!

  6. Gabi Boaca says:

    Man, excelent postul… o cu totul alta abordare decat ce citesc de obicei pe netul romanesc.
    Totusi, as avea cateva mentiuni:
    - recunoasterea CALITATII, recompensarea INOVATIEI si respectarea CONCURENTEI sunt subiecte care lipsesc cu desavarsire din viata de zi cu zi in Romania, so… de ce ar fi web-ul romanesc altfel?
    - site-ownerii nu platesc doar cotizatie de ad-server catre regii, platesc si serviciile de sales pe care in mod normal nu si le-ar permite sau le-ar muta focusul de pe dezvoltarea website-ului/-urilor)
    - contractele de regie stipuleaza si obligatii de mentinere a traficului, dar nu sunt chiar la modul “regiile nu isi asuma nimic, iar el isi asuma totul”

    Mult succes!

  7. zvoner says:

    Gabi, regiile asta se si presupune ca ar trebui sa faca, si anume sales.
    Doar ca din cate stiu eu vanzarile se fac oricum cu greu chiar si pentru site-urile aflate in proprietatea regiilor.
    Efortul necesar unui om de vanzari pentru a sustine un publisher independent care se afla in lista de site-uri (si-asa foarte extinsa) a unei regii nu este stimulat prin nimic.
    Una e sa ai propria forta de vanzari cu care sa comunici zilnic si pe care sa o poti indrepta spre targeturi clare, si alta e sa depinzi de forta de vanzari a unei alte entitati, cu care – culmea – mai si concurezi :D
    E adevarat, am omis un lucru: publisherul independent trebuie sa cunoasca si oamenii de vanzari din regia care il reprezinta. Sa mearga sa se intalneasca cu ei. Sa stie sa ii motiveze. Sa le ofere unelte (brosuri, informatii la zi) cu care sa inlesneasca vanzarile.
    Asta cade intr-adevar in sarcina publisherului.

  8. [...] De la Adrian Mihaltianu [tags] blog,idei,dot com,dot ro[/tags] Post a Comment [...]

  9. Gabi Boaca says:

    Intr-adevar, contactul cu agentii de vanzari este extrem de important pentru un site care vrea sa monetizeze intregul arsenal de advertising de care dispune. Ai fi oare mirat sa afli cate site-uri solicita (macar) o intrevedere cu vanzatorii?… :)

  10. mhm says:

    Chief, oare cei care despre care vorbesti,aia cu :’incapacitatea sistemica de a recompensa calitatea, de a recunoaste, recompensa si urmari inovatia si de a-ti respecta concurenta” nu or fi si bloggerii ?

    Justa a thought: in afara de cativa care mai fac si treaba(lucreaza pentru/detin siteuri)restul sunt galeria rapidului care sta pe margine si fluiera si comenteaza,si fac tragedii si arogante vorba mondenilor.

    O zi placuta.

  11. andrei says:

    http://forum.seopedia.ro/website-uri/6790-vand-continut-cedez-domeniu-eanimale-ro.html

    Cel mai tare site de anunturi de animale de pe RO se vinde cu doar 4000 RON …

  12. Articol tău a fost adăugat pe Bligg

    Mulţumim. Articolul tău a fost adăugat pe Blogoree bligg! Vizitatorii tăi te pot vota la http://blogoree.ro/IT_C/Care_e_de_fapt_problema_internetului_romanesc

  13. kraft123 says:

    Bun articolul! Felicitari!

  14. Bubulescu says:

    pe aceeasi tema: “Photoree si bloggerii romani”

    http://blog.scrie.ro/index.php/2008/07/photoree-si-bloggerii-romani/

  15. [...] Da, farte multe. Luaţi ce e acum şi înmulţiţi cu 20. Toată lumea va avea un site de nişă, pentru că e viitorul. Toate nişele vor fi atacate, pentru că este foarte uşor să faci asta. Hai să facem un site. Bine, dar conţinut? Lasă, găsim noi. Uitaţi-va numai câte siteuri de tehnologie există şi câti sunt în stare să spună 2 fraze coerente despre produsul de care scriu. Majoritatea copiază Gizmodo şi Engadget, traduc de acolo sau din comunicatele de presă şi prezinta siteul ca unul reprezentativ. Problema siteurilor de nişă a abordat-o şi Adi Mihaltianu aici. [...]

  16. Alex Seremet says:

    Frumos scris. Trista situatie. Si mai trist este ca si printul sufera din lipsa de calitate. De TV nu mai vorbesc, e mai tabloidizat si manelizat ca niciodata. Parerea mea.

  17. [...] Da, farte multe. Luaţi ce e acum şi înmulţiţi cu 20. Toată lumea va avea un site de nişă, pentru că e viitorul. Toate nişele vor fi atacate, pentru că este foarte uşor să faci asta. Hai să facem un site. Bine, dar conţinut? Lasă, găsim noi. Uitaţi-va numai câte siteuri de tehnologie există şi câti sunt în stare să spună 2 fraze coerente despre produsul de care scriu. Majoritatea copiază Gizmodo şi Engadget, traduc de acolo sau din comunicatele de presă şi prezinta siteul ca unul reprezentativ. Problema siteurilor de nişă a abordat-o şi Adi Mihaltianu aici. [...]

  18. de ce? says:

    si pana la urma, acum, un an mai tarziu, e internetul romanesc mult schimbat, s-a transformat din obor in magazin de lux? :)

  19. zvoner says:

    LOL.

    Nu, am fost excesiv de optimist. E adevarat, ceva evolutii bune au fost. Dar cat de la genunchiul broastei spre putin mai sus… :)

  20. [...] in urma cu un an ca problema internetului romanesc este “incapacitatea sistemica de a recompensa calitatea, de [...]

  21. Care e de fapt problema internetului romanesc — Zvoner-ro…

    Io cred ca mintaste….

  22. Cum observa Speranta pe fain, iata ca-i 2010.

  23. zvoner says:

    Nu s-a schimbat absolut nimic. Aia e.

  24. [...] in urma cu doi ani cate ceva despre starea internetului romanesc. Eram la jumatatea drumului intre optimism si pesimism, adica speram ca ceva-ceva se va misca in [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card