Scriam acum un an ca boicotul indreptat impotriva benzinarilor n-are nicio sansa de reusita, iar in schimbul de comentarii care a urmat articolului am afirmat ca pana in 2013 benzina va deveni 10 lei/litru.

Mai scrisesem asta si pe blogul pe care-l tineam pe vremea aia pe Romania Libera, insa materialele de acolo vaz ca au disparut. Oricum, ideea era ca, orice vom face, vom plati mult mai mult pentru combustibil in 2011, 2012 si 2013.

Apar astazi articole despre profitul urias facut de Petrom in 2011, un an in care romanii au strans siretul la pantaloni cat au putut, atunci cand nu au simtit nevoia sa si-l stranga de gat. Adevarul ne prezinta si un grafic, in care pretul din ultimul trimestru al lui 2010 este comparat cu pretul din ultimul trimestru al lui 2011. Conform acelui grafic, benzina a sarit de la 4.1 lei la 5.5 lei. Concluzia articolului? Profitul urias al Petrom s-a bazat pe cresterea in ritm accelerat a pretului la pompa (asta scrie si in titlu).

Da, insa trebuie tinut minte ca intre decembrie 2010 si ianuarie 2011 pretul a sarit cu 6 bani prin marirea accizei din partea statului, asa ca din cei 4.16 cu cat incepea anul, nu mai putin de 2.02 lei ii lua statul. Sa nu uitam de TVA-ul de 24%, care face ca din totalul de 5.5 lei cu cat incheiam anul 2011, cumulat cu toate celelalte taxe, 3.34 lei sa fie luati de catre stat! Sa nu uitam de cei 16% din impozitul pe profit si de celelalte taxe impuse oricarui nefericit care isi desfasoara activitatile economice in Romania si vom vedea ca pretul benzinei este umflat la noi in mod covarsitor de taxele statului, banii mergand pe toata risipa imbecila pe care o tot acuzam de ani de zile.

Peste aceste scumpiri cauzate de stat, a venit si politica Petrom si a celorlalti jucatori de pe piata de profil, care au dorit, in cel mai ciudat mod, sa-si maximizeze profiturile in ciuda starii extrem de precare a economiei. Si aici nu mai vorbesc de consumatorul final, care este captiv in primul rand propriei mentalitati, ci mai ales de economia reala, care a trebuit sa absoarba cresterea cu peste 34% a pretului carburantului in mai putin de un an, in contextul in care pretul petrolului a crescut cu doar 12%!

Sunt semne ca aceasta scumpire accentuata a carburantilor va continua, in contextul in care atat Statul cat si Petrom si ceilalti jucatori de pe piata de profil ignora din pacate faptul ca, daca scurtcircuiteaza in continuare economia cu o crestere cu 30% a carburantilor, isi taie craca de sub picioare.

Apreciez mult campaniile de responsabilitate sociala ale Petromului – am si luat parte la unele – insa strategia lor pe o piata care sufera si scartaie din toate incheieturile mi se pare a fi dezastruoasa pe termen mediu, daramite pe termen lung. Daca economia Romaniei va intra in colaps – si sunt riscuri mari sa se intample asta in vara lui 2012 – preturile foarte mari la carburanti vor fi o parte importanta din cauzele care vor fi dus la acel colaps! Nu spune nimeni sa nu faci profit – doar nu esti un ONG – insa daca nu ai moderatie atunci cand esti un colos pe o piata mica si debila, risti sa omori gaina cu ouale de aur.

De ce va ajunge benzina 10 lei in 2013

De la 1 ianuarie 2012, pretul a mai fost majorat – tot de catre stat, cu 1.5 bani pentru benzina si cu 8.5 bani pentru motorina (motiv pentru care pretul acesteia e acum aproape la fel ca acela al benzinei, in functie de pompa). Retineti: TAXE de la stat. Dar scumpirile ‘datorate’ statului nu se opresc aici. Intre timp, s-a anuntat si cresterea cu 50% a taxelor pentru transportul de combustibil prin conductele petroliere. Acest cost este rostogolit, fireste, direct in capul nostru. Pe langa el, operatorii de pe piata de carburant vor si profituri, iar in masura in care acestea trebuie sa fie consistente, pentru a putea juca cu ceva sanse pe plan regional, politica de scumpiri va continua.

Ignorand potentialul exploziv al razboiului cu Iranul sau al boicotului petrolului acestuia, ne putem astepta din nou la o crestere cu 30% a pretului la pompa. Ce inseamna asta? Inseamna ca la finalul lui 2012 vom da 7.41 lei pentru un litru!

Dar a ignora potentialul exploziv al situatiei din Orientul Mijlociu si interesul masiv al tuturor operatorilor de carburanti pentru a-si maximiza profiturile (si aici deja nu ma mai refer la Petrom si restul, ci la marii jucatori mondiali) ar fi o prostie. In cel mai conservator exemplu, pretul petrolului va mai creste cu 15% anul acesta. Posibil cu varfuri in momentele de conflict si cu scaderi in zona lui 110$ pe baril in rest. Chestie care va continua in 2013!

Iar statul nu va renunta catusi de putin la cei 50% din banii pe care ii smulge din buzunarele noastre atunci cand alimentam la pompa. Ba dimpotriva! Sunt cele mai sigure venituri la bugetul statului!

Ce inseamna asta? Simplu. Ca in 2013, spre finalul anului, vom avea benzina la 9.6 lei pe litru.

Si asta indiferent de boicoturi, indiferent de planurile jucatorilor autohtoni sau de altele asemenea. E bine sa luati asta in calcul inca de pe acum in planurile voastre de business, caci se vor reflecta in toate costurile.

Concluzia? Ca si acum un an:

Trebuie sa ne reducem individual dependenta de petrol. Doar atunci vom putea tine macar sub control cresterea dramatica a preturilor carburantilor.

Ma indoiesc insa tare ca asta se va intampla in timp util.

Prea multi elefanti sunt grabiti sa joace tontoroiul pe o panza de paianjen.

Tagged with:  
Share →

20 Responses to Benzina, 10 lei

  1. Să-mi bag pielea, mare dreptate ai.
    O să fie urât de tot ce se va întâmpla. Pariu că românii vor circula şi cu 10 lei benzina?

  2. vali says:

    luna viitoare scot bicla. 7km dus intors până la serviciu. de vis.

  3. zvoner says:

    Ti-ai luat serviciu!? :) )

  4. Benzina merge in sus din cauza unor cercuri care nu vor reglementarea pretului.

  5. vali says:

    aparent, da.

    ps: mi-a venit mailul de anunţatr!!!

  6. Ovidiu says:

    Cun curios cati oameni ar fi dispusi sa protesteze in fata Petromului sau a guvernului cerand strict reducerea taxelor si a pretului benzinei

  7. ElCucui says:

    “insa strategia lor pe o piata care sufera si scartaie din toate incheieturile mi se pare a fi dezastruoasa pe termen mediu”

    Deloc. De la 15-20$/baril, plus 3$ redevență, cu cât au ‘negociat’ la cumpărare și până la +100$/baril, merg cu adaos de 400-500%. Îi doare la bască de ce se întâmplă la pompă, poa să închidă toate rafinăriile, ca pe Arpechim Pitești, exportă țițeiul crud și fac big money.

  8. yonutz89 says:

    e ok sa folosesc cateva idei din acest articol, cu trimitere catre site-ul tau, evident?

  9. zvoner says:

    @yonutz89 daca trimiterea e cu link catre articol, da. Multam.

  10. Alex Seremet says:

    1. Nu sunt de acord cu tine că orice piaţă trebuie să evolueze şi să se regleze liberă. Suntem într-o situaţie apropiată de monopol (oligopol), unde se impune un control al preţurilor din partea statului.

    În afară de asta, situaţia e un pic mai complicată şi ar necista o dezebatre mai riguroasă despre cum, cât şi de ce se justifică intervenţia statului.

    2. Nu este corect să consideri că dacă până acum preţul către client a evoluat direct proporţional cu costurile, trendul se va menţine până în pânzele albe. Preţul nu ar trebui legat doar de costuri. Problema, aşa cum spuneam la punctul 1, este că lipseşte reglajul pieţei. Cerere pentru combustibil va fi mare, indiferent de preţ.

    3. Ca să avem o discuţie mai informată despre ce înseamnă preţul benzinei. Altfel opiniile noastre sunt mai mult… accidentale.

    Uite aici o statistică interesantă din care se pot desprinde câteva concluzii: http://www.google.com/publicdata/explore?ds=dj48l9qpd27ep_&ctype=c&strail=false&bcs=d&nselm=s&met_y=price&fdim_y=CURRENCY:EUR&fdim_y=fuel_type:unleaded&scale_y=lin&ind_y=false&idim=MEMBER_STATE:AT:BG:CY:RO:DE:GR&ifdim=MEMBER_STATE&tunit=M&pit=1232748000000&icfg

    Se vede că preţul combustibilului în RO, faţă de celelalte ţări UE, e destul de jos. Ar mai fi un exemplu interesant Grecia, unde pe fundalul crizei, preţul a explodat. Se pare că acciza pe benzină aduce o contribuţie importantă la buget şi este foarte uşor de colectat.

    4. Vreau să am în România cele mai mici taxe din UE şi cel mai mic preţ al benzinei (şi gazelor naturale). Bulgarii se pare că reuşesc asta destul de bine şi cred că ajută mult la investiţii.

  11. zvoner says:

    Alex, normal ca pretul nu va merge liniar in sus. Va merge atat cat il suporta piata, indiferent ca intervine sau nu statul. Dar am invatat o singura chestie in anii astia de cand ma pasioneaza ‘economia’ romaneasca: jucatorii sunt previzibili. Repeta an de an cam aceleasi scheme. Pe asta ma bazez cand spun ca in 2013 o sa avem 10 lei la pompa. Sper sa ma insel!

    Tu imi arati ca pretul in RO e destul de jos – asa sunt si salariile – calculeaza te rog raportul pretul litrului de combustibil la salariul mediu si ai sa ajungi la un top rasturnat, unde benzina e mult mai scumpa raportata la venituri decat in restul Europei. Mai e o chestie: desi in ultimul an raportul euro-leu a ramas la fel, daca il calculezi pe ultimii 3 ani, el s-a modificat in defavoarea leului. De aici si cresterile alea masive de preturi care apar in analizele de prin ziare (uita sa mentioneze acest lucru).

    Da, si eu as vrea sa se intample ce scrii tu la punctul 4. Ma rog, la noi buba e mai complexa decat am scris eu. Iar din punctul meu de vedere, buba principala este fix la stat. De acolo vine raul.

  12. Alex Seremet says:

    Din păcate şi la 15 lei pe litru, eu trebuie să mă duc cu maşina la servici, că altceva nu mă duce acolo mai repede de 45 de minute. Nu văd cu piaţa/cererea are multe pârghii să regleze preţul. Şi asta oricât de mic avem salriu. Sunt preţuri care se supun unei pieţe internaţionale şi nu pot fi ajustate salariului.

    În acest context eu cred în intervenţia statului. Din păcate nici eu nu am încredere în buna lui funcţionare, dar trebuie să accepţi că sunt situaţii în care rezolvarea poate veni numai de la stat. Nu poţi, pe premisa că nu va funcţiona bine, să dezaprobi orice acţiune a lui. Cred că respectul şi prezumţia că poate duce lucrurile până la capăt ar trebui să fie modul în care ne raportăm la stat. Şi o reacţie civică puternică şi coerentă la deviaţiile lui. Da-da-da, asta e utopie sau e Germania, dar către asta trebuie să tindem şi noi. Nu doar să ne plângem şi să căutăm explicaţii.

    Sunt iritat de justificările comapniilor petroliere, care îmi jignesc inteligenţa: când barilul scade, preţul rămâne neschimbat pe motiv că efectele se văd în câteva luni, dar când barilul creşte, preţul creşte imediat (ca acum, cu Iran).

    Cred că e periculos să faci speculaţii de nivelul 10 lei litru. Dacă ideea asta se răspândeşte, o să zicem “senc iu” dacă preţul urcă “numai” până la 8 lei. Ce o să se întâmple atunci cu raportul preţ-salarii? Cine ne salvează? Cum tu crezi că rolul unei companii este să facă profit, aşa cred şi eu că nicio companie nu are ca obiectiv fixat acţiuni pentru stabilitatea economică.

    Am intrat într-o discuţie prea complicată pentru comentarii de blog. Asta e, dacă vorbim direct prea rar şi prea puţin, vezi? :)

  13. Alex Seremet says:

    Apropo de Iran – ăştia se pregătesc serios de un război mondial şi noi ne facem probleme că nu ne mai exportă petrol. WTF! Asta da ironie.

  14. zvoner says:

    Nu cred ca o sa fie razboi mondial :)

    Exista si alte parghii prin care se poate demola regimul iranian. Vezi Libia, vezi Siria. Sauditii nu sunt chiar prosti. Totul e ca si evreii sa nu fie chiar prosti. Parerea mea. :D

  15. Shirtory says:

    Trebuie sa ne obisnuim cu mersul pe jos, sau cu bicicleta. Eventual achizitionat un scuter, sau o varianta mai scumpa dar totodata si ecologica, masina electrica.

  16. [...] o teorie despre cum benzina va ajunge la 10 lei în scurt timp. Nu o [...]

  17. fish says:

    @Alex Seremet – “că altceva nu mă duce acolo mai repede de 45 de minute”
    cine zice ca la munca trebuie sa ajungi in mai putin de 45 min? stiu cazuri de oameni (nu, in .ro) care fac 2h dus + 2h intors
    ma scuzi da’ asta – mie mi se pare pur si simplu “fudulie” – daca vrei sa ajungi repede platesti mai mult – ergo – pretul benzinei. Daca vrei sa faci economii, le faci.

  18. valentin says:

    Eu zic k ne convine pretul la carburant dak nu iesim in strada nu blocam benzinarii asa k nui de mirare k se va face 10 lei litrul poate si mai mult,eu unu am iesit dar cu o mana de oameni nu poti face nimic,oricum cu siguranta pretul nu va mai scadea.

  19. Maria says:

    Bicicleta! Piste sa avem… Urmatoarele surse de fonduri pentru alegeri…

  20. mm says:

    Ma bag si eu in discutie ca fost angajat la o companie petroliera:
    1. Pretul actual e f. mic. El nu e legat de salarii, la fel ca si pretul la iphoane, TV-uri, etc. Costul salariilor are pondere mica.
    2. Nu mai comparati cu tari din Europa. Ei cumpara si rafineaza cantitati uriase, au consum mult mai mare(romanii au cel mai mic grad de motorizare din eu) deci economii de scala.
    3. Statiile de benzina, adica distributia sunt cu marje infime. Cele mai multe retele sunt falimentare aici. Doar extractia le tine in picioare – pe unele.
    4. Petrolul romanesc. Asta e doar la Petrom OMV. Restul cumpara la pretul pietei. OMV Petrom nu are cum sa vanda ieftin la pompa, ca se cheama ca fac dumping si falimenteaza restul. Nu degeaba a iesit Shell din Romania, nu faceau bani aici. Daca ei ar vinde ieftin pe baza titeiului, sa zicem cu 20 % mai ieftin, toti ar da faliment. Mai mult, din ce extrag ei, doar jumate din consumul intern s-ar asigura, restul tot trebuie sa importe la preturile pietei. In orice caz, in aceasta situatie ipotetica se ajunge la monopol 100%, ceea ce nu dorim nici unei piete.

    Concluzia? Nu inteleg de ce e greu cand scrii un articol despre o piata sa bagi nasul macar o zi in hartii, documente, analize, ca sa scrii corect. Nu merita ziua aia ca sa informezi lumea corect?
    Altfel e usor de injurat populist pe oricine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card