Scriam ieri despre începutul blogului nostru de călătorii, conceput acum vreo opt ani și născut acum șapte, după cele 9 luni regulamentare. Și despre cât de greu a fost să-i dăm drumul și să-l facem să crească, în condițiile în care foarte puțini încercau așa ceva, iar al nostru era orientat spre explorare, nu spre destinațiile bătute de turiști.

A trebuit să învățăm de la zero cum să scriem astfel încât atotputernicul Google să ne și găsească, cum să ne luptăm cu minunatul WordPress, cum să ne promovăm blogul către cititori și agențiile de turism și agențiile de media, într-o vreme când seminariile despre blogging erau remarcabile mai degrabă prin absență.

duster

 Ca un drum printr-un câmp ars de soare: te frige, dar e superb

Cel mai mare obstacol a fost totuși faptul că noi am gândit Xplorio ca pe un business, nu doar ca pe un proiect de suflet, iar asta pe o piață care nu e pregătită nici azi să susțină așa ceva, darămite acum șapte ani. Atunci când scrii pe net, o faci gratis, pentru că banii care îți vin dinspre cititori în fiecare lună sunt mai puțini decât dau ei pe o singură cafea dimineața, agențiile de media cumpără expunere vrac, iar cele de publicitate nu știau să-și adapteze mesajul – chiar dacă au învățat între timp.

Top_2011_178

Apoi te răcorești, pentru că ajungi aici…

Cum spuneam, trebuie să pui mult suflet și să-ți dai seama, încet-încet, că tot cu asta vei rămâne, asta până când găsești acei clienți dispuși să facă proiecte speciale serioase, de unde îți vor veni și cele mai mari satisfacții – de la străbătutul Apusenilor cu un Koleos, până la străbătutul Alpilor cu un GTC, de la redescoperirea României cu Petrom, la călătoria de 12.000 de kilometri până la Capul Nord și înapoi cu un Astra și multe altele, inclusiv patru traversări ale Europei.

Top_2011_186

Și iar te încălzești. La suflet.

Blogul a urmat, și el, suișurile și coborâșurile cauzate de criza economică. Dar a fost incredibil să reușim să ne susținem financiar din el (și din site-ul de mașini) timp de șase ani, traversând marea criză independenți și mai ales călătorind încoace și încolo, exact așa cum visasem.

Peisajul media se schimbă foarte repede însă, iar stilul în care oamenii consumă media și mai repede. Ce funcționa până mai ieri, nu mai merge azi, iar principala luptă o duci acum nu cu agențiile, ci chiar cu cititorii, care nu mai au timp să citească într-un bombardament continuu de noninformație, nu mai au răbdare să exploreze zecile de fotografii pe care le pui la un articol la care muncești și câteva zile, și, evident, în continuare nu plătesc pentru ce le pui tu la dispoziție. E o luptă continuă, într-un iureș în care informația este consumată rapid și fără digestie, în care degetul e trecut tot mai repede pe ecran, pospaiul de informații e regula, iar explorarea mai în profunzime a unui subiect, excepția.

Top_2011_68

Călătoria e mai importantă decât destinația

Dar poate asta face și frumusețea acestei întreprinderi – că trebuie să te adaptezi mereu. Și iată că o continuăm și acum, chiar dacă eu între timp am redevenit corporatist, pentru un proiect mult mai mare. Mădălina continuă lupta, și eu zic că îi iese! :)

E un succes? Nu știu, într-o lume în care totul e evaluat în bani, dacă din acest punct de vedere ar fi un succes.

Top_2011_66

Pentru noi, asta înseamnă succes.

Însă pentru noi a fost și încă este. Pentru că am reușit ce ne-am propus – să fim cât mai mult timp liberi și să explorăm lumea dimprejur, asigurându-ne în acest fel și existența. Pentru că am mișcat oameni și le-am arătat destinații care apoi le-au transformat lor viața. Pentru că am descoperit oameni frumoși și locuri incredibile. Pentru că am descoperit România și Europa (dar și bucățele din Asia și Africa), și pentru că, deși nu ne-am îmbogățit în bani, ne-am îmbogățit în experiențe cât alții în zece vieți.

Iar asta, într-o călătorie numai dus în care ne aflăm cu toții și în care nu destinația e importantă, ci chiar călătoria, e poate cel mai important lucru.

Dar nu suntem singurii. Puteți citi și alte povești asemănătoare aici, poate vă inspiră chiar mai mult decât a noastră.

Pentru că, nu uitați! SE POATE! :)

Tagged with:  
Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card