Astazi Congresul american decide daca industria auto americana va primi sau nu un ajutor financiar de urgenta, de ordinul a miliarde de dolari, pentru a preveni eventuala intrare in faliment a gigantilor GM si Ford (dar si Chrysler pe langa ei).

Presedintele american ales Barack Obama s-a adresat ieri publicului american si Congresului cerand vehement o finantare urgenta a industriei auto americane, mentionand si ca daca banii nu sunt acordati acum va avea grija ca acest lucru sa se intample imediat ce ia puterea pe 12 ianuarie 2009.

Opel Insignia

S-ar putea ca industria auto americana sa nu mai aibe timp pana atunci, asadar se poate spune ca astazi este ziua tuturor zilelor in industria auto de peste Ocean. Niciodata in istorie nu s-a mai intamplat ca toti, dar absolut toti producatorii americani de automobile sa fie intr-o situatie atat de delicata.

GM, una dintre cele mai mare companii din lume si cel mai mare producator de automobile de pe glob, se afla intr-o situatie absolut disperata. Nici Ford si Chrysler nu stau mai bine. Cauza? O combinatie nefericita intre modele care nu se vand, costuri enorme cauzate de sindicate mult prea puternice si criza economica mondiala, care a determinat scaderea vanzarilor cu pana la 50% in ultimele luni.

Cat de periculoasa este situatia? Mike Jackson, CEO la Autonation, cel mai mare dealer de masini din SUA, rezuma pentru CNN foarte sec: “Daca se va ajunge la faliment, atunci caderea bancii Lehman Brothers si tot ce s-a intamplat de atunci incoace va trece drept o zi frumoasa”.

Este vorba de milioane de joburi, precum si de 100 de miliarde in salarii care s-ar evapora pur si simplu. Aceasta ar putea antrena colapsul unor case de asigurari de sanatate, colapsul unor fonduri de pensii si colapsul general al unor industrii pe orizontala, mai ales a celei siderurgice, spun producatorii americani.

Totusi, anul trecut doar 47% dintre vanzarile de automobile din SUA au fost masini americane, ceea ce arata unde sta cauza principala a declinului gigantilor auto americani. Cauza este chiar la americani. Americani care nu au mai dorit sa plateasca pentru produsele autohtone.

Ironia face ca tot americanii sa fie obligati sa plateasca, in grup, scoaterea din faliment a acestor firme ale caror produse nu ii mai intereseaza. Tragic este insa faptul ca presa auto americana arata de ani buni de zile ca directia in care se indreapta GM si Ford este gresita, ei aratand insistent catre modelele europene pregatite de acestia, mult mai avansate tehnologic si cu un design mult mai placut, modele care nu se regaseau si pe piata americana.

Atat GM cat si Ford par a-si da seama ca nu pot concura cu japonezii decat apeland la modelele care fac istorie in Europa. Iata, Insignia a castigat titlul de Car of The Year 2009 in Europa, iar Ford Fiesta a luat un punctaj practic similar, ajungand pe locul al doilea. Si asta intr-un an cand toti producatorii majori de automobile din Europa au scos modele noi!

Prabusirea lui GM si Ford din cauza deciziilor nefericite luate pe piata din SUA ar fi o adevarata tragedie. Evident, golul lasat de ele ar fi umplut imediat de japonezi, sud-coreeni si europeni. Dar o situatie in care americanii sa ramana asemenea britanicilor, si anume fara industrie auto ‘proprietate personala’ este inca de neimaginat.

In plus, ajutorul financiar dat de catre stat nu va rezolva definitiv problema, atat timp cat cauzele care au dus aici nu vor fi inlaturate. Mai e mult drum pana departe…

Share →

7 Responses to Ziua tuturor zilelor pentru industria auto americana

  1. adormitu says:

    aici numai depatamentul de marketing e de vina… parerea mea…

  2. snake says:

    bun articolul ..e si primul care il citesc aici pe blog ..bafta

  3. Radu Boncea says:

    Atat Ford cat si GM vor sa-si mentina marjele de profit pe spinarea contribuabililor americani. Nu vor sa se gandeasca la profituri zero, iar de pierderi nici nu vor sa auda, ca altfel ar avea resursele sa se descurce si fara ajutorul statului. Vorbim totusi de doua corporatii care detin pe langa fabrici de masini si active importante la cele mai mari grupuri financiare din lume (cum ar fi citibank).
    Asa ca mai degraba Ford si GM vor sa treaca de criza fara sa miste un deget in privinta restructurarii. Si aici au un atu, au cu ce forta mana congresului. Daca Ford si GM ar inchide 30% din capacitati, pe orizontala economia americana pierde cam 1 milion de locuri de munca si ar falimenta alte mii de furnizori de echipamente auto, lucru care ar crea si mai multa panica.
    Si nu mi-as face griji cu restul lumii in ceea ce priveste producatorii de auto ca ar lua locul producatorilor americani. Atata timp cat cerea de masini a scazut si scade, reculul se simte la toti producatorii.

  4. zvoner says:

    Reculul se simte, intr-adevar, insa unii il resimt mai tare.

    La noi se creeaza de exemplu o intreaga isterie cu privire la industria auto (producatori + importatori), tragandu-se paralele intre piata de la noi si criza fenomenala a pietei din strainatate.

    Nu e inca vorba de asa ceva, desi influente sunt, cu certitudine. E vorba ca toti vor ajutor de la stat.

    Uite, maine ma gandesc sa cer si eu ajutor de la stat, ca mi-au scazut incasarile din publicitate pe drive-test.ro din cauza taierilor de bugete de advertising la importatori. E normal asa ceva? :)

  5. TheBride says:

    Fratele meu, zvoner, m-ai innebunit cu parerea ta ca aici nu e criza si ca e influenta:D Intreaba, de curiozitate, la asociatia auto sau s-o numi ea, cate masini sunt luate in leasing. Plus alte masini pentru care s-au facut credite la banci. Daca chestia cu reditele s-a taiat iar leasingurile sunt mai scumpe, cui crezi ca ii arde sa mai cumpere masini noi?

  6. TheBride says:

    Industria auto a mai trecut prin crize, in indelungata ei istorie. De fiecare data a fost nevoie de inovatie ca sa iasa la suprafata. Poate e momentul sa faca push pe green cars…Sa mai taie din cheltuielile non-core business si sa investeasca mai mult in R&D. Ce zici? Si sa vezi cum le trece criza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

QR Code Business Card